Renault brengt benzinemotor onder in joint venture

Samenwerking met concurrent Geely moet vijftien miljard omzetten.

De Franse autofabrikant Renault gaat met de Chinese autobouwer Geely de langverwachte joint venture opzetten voor verbrandings- en hybridemotoren. Er moeten straks efficiëntere benzinemotoren en hybridesystemen van de band rollen. Daniel Li, CEO van Geely Holding wordt de voorzitter van de raad van bestuur van HORSE Powertrain.

De onderneming, genaamd HORSE Powertrain, wordt gevestigd in Londen. De beide autofabrikanten zullen elk de helft van de aandelen bezitten. Er wordt gerekend op een productie van 5000 motoren per jaar en een jaaromzet van vijftien miljard euro.

De samenwerking is om de concurrentie het hoofd te bieden die ook investeren in emissiearme motoren. Alle grote autofabrikanten kunnen klant worden. De plannen voor de joint venture liggen al sinds vorig jaar op de plank. Renault en Geely zeiden in een gezamenlijke verklaring dat in 2040 meer dan de helft van de nieuwe auto’s nog steeds afhankelijk is van verbrandingsmotoren.

Toch zet Renault met de joint venture de verbrandingsmotor op afstand. Het Franse bedrijf wil zich toeleggen op de elektrische auto. Naar verwachting gaat de het bedrijf een einde maken aan de samenwerking met Nissan, die ongeveer tien jaar oud is.

Gerelateerde artikelen