Vijf redenen voor overnamegolf webshops 

De groeiende markt is toe aan deelname van externe partijen.

In de komende jaren verwacht Aeternus Corporate Finance een verdere toename van fusies en overnames in e-commerce bedrijven. In de afgelopen jaren was een toename van (durf)investeerders waar te nemen. De belangrijkste reden voor overnames waren internationalisatie, faillissementen, fusies, winkels die (deels) over zijn gegaan op webshops en horizontale integratie.

Vijf redenen hebben de interesse voor webshops aangewakkerd:

1. De markt voor webshops groeit door

De verwachting is dat de markt voor B2C in de komende jaren nog verder groeit. Het online aandeel van non-food B2C webshops lag naar schatting van ING in 2020 op 25 procent, maar zal naar verwachting in 2025 zijn gestegen naar 35 procent.  

Ook voor B2B webshops zal de markt nog verder groeien door het grote aantal toetreders en een markt die steeds volwassener wordt. De wereldwijde B2B omzet van 5,7 miljard zal tot en met 2027 naar verwachting elk jaar stijgen met 17,5 procent. Dit zijn aantrekkelijke groeipercentages, die het interessant maken voor partijen om te investeren. 

2. Noodzakelijke schaalvergroting 

Veel Nederlandse webshops zijn klein in omvang en zouden door meer schaalgrootte beter kunnen concurreren. Kosten van marketing en techniek kunnen gemakkelijker worden omgeslagen op grotere volumes. Dit geldt ook voor zogenaamde niche-webshop, gespecialiseerd en actief in kleinere markten. Voor een serieuze sprong in rentabiliteit zal schaalgrootte doorslaggevend zijn.  

3. Volwassenheid businessmodellen 

Nederland heeft in de afgelopen jaren een volwassen e-commerce landschap ontwikkeld. Aantrekkelijke targets zijn webshops in marktniches, leidende webshops in gevestigde markten die kunnen internationaliseren, markten die nog versnipperd zijn qua spelers en B2B webshops in markten met een hoog groeipotentieel.  

4. Groeikapitaal  

Veelvuldig reden voor de verkoop van een (deelbelang) webshop is dat het partijen vaak ontbeert aan financiële middelen om (op de juiste snelheid) op een organische manier door te groeien. Snelgroeiende webshops zijn bijna gedoemd tot het binnenhalen van een sterke financiële partner omdat investeringen in digitale marketing, automatisering en software te groot zijn om snel te groeien. Daarom zoeken deze bedrijven vaak aansluiting bij grotere investeringsmaatschappijen.  

Een goed voorbeeld hiervan is Coolblue, die inmiddels voor 49 procent in handen is van de Rotterdamse investeringsmaatschappij HAL Investments, nadat de Rotterdamse investeringsmaatschappij in juni 2019 haar belang vergrootte van 30,1 naar 49 procent. Succesvolle Nederlandse webshops en platforms hebben in de afgelopen jaren sterke marktposities bereikt, echter hebben ze voor internationalisatie additioneel groeikapitaal nodig.  

5. Integratie van groothandel en/of productie en webshop 

De meeste internetretailers hebben zelf geen productie en kopen bij een mengeling van groothandels en producenten. Grotere webshops zullen in toenemende mate behoefte krijgen om delen van de handel of productie zelf in handen te hebben. Dit kan talloze redenen hebben, denk hierbij bijvoorbeeld aan het vergroten van de marge door zelf te gaan produceren en het verminderen van het risico van inkoop van strategische producten. Zeker in meer volwassen e-commerce markten zal dit gaan spelen.  

Hoewel EBITDA multiples het doet lijken alsof er een vaste prijsformule is voor een webshop, is er in de praktijk een sterke variatie. Die komt tot stand door de beoordeling van meer kwalitatieve elementen van de webshop:

  1. Goede marketing en sales KPI’s, zoals bijvoorbeeld conversieratio, aantal bezoekers, aantal producten per klant, aantal bestellingen, ordergrootte, CAC, CLV, terugkerende klanten, klanttevredenheid. En de ontwikkeling hierin natuurlijk. 
  2. First mover advantage: de eerste zijn in een nieuwe markt, gecombineerd met sterke groeicijfers. Dit betekent dat het bedrijf in staat wordt geacht om snel een dominante marktpositie te bereiken.  
  3. Meer dan gemiddelde groei. Een hogere groei dan de marktgroei betekent dat het concept van de webshop onderscheidend is ten opzichte van de concurrenten.   
  4. Marktpositie: een groot marktaandeel in een land heeft waarde voor een koper met een aanvullend productassortiment.
  5. Klaar om te internationaliseren: een groot marktaandeel in Nederland hebben kan betekenen dat groeien naar het buitenland de volgende stap is. Niet elke markt leent zich daarvoor. Zeker naar landen als Duitsland en Frankrijk betekent dit een sterke verhoging van het marketingbudget; de reden dat vaak een investeerder wordt opgezocht.   
  6. Lage logistieke kosten. Sturen op de logistieke kosten betekent goed voorraad- en magazijnbeheer en slimme logistieke handelingen.    
  7. Gespreid leveranciersnetwerk. Het hebben van alternatieve leveranciers voor een product is waarde verhogend. Het te afhankelijk zijn van uitstekende vervoerscondities van één leverancier is waarde verlagend.
  8. Webshops in nichemarken. Dit zijn meestal kleinere webshops in markten met een hoge servicegraad en met hogere marges.

Voor maximalisatie van de waarde geldt als ondergrens voor de verkoop van een webshop in Nederland een omzet van tien miljoen euro. Tussen vijf en tien miljoen kan ook interessant zijn, maar dan moet de EBITDA wel de een miljoen euro raken.  
 

Gerelateerde artikelen