Radiofrequenties geveild voor 152,8 miljoen
DPG Media, Business Nieuws Radio, Financial News Radio, Mediahuis en Talpa Radio hebben de negen FM-frequenties voor commerciële radiozenders gekregen. Ze boden de hoogste prijzen op een veiling, die in totaal 152,8 miljoen euro opbracht. Dat heeft het ministerie van Economische Zaken vrijdag bekendgemaakt.
De veiling van de frequenties begon afgelopen dinsdag. De herverdeling van de zendervergunningen moest voor 1 september geregeld zijn. De negen frequenties zijn geveild voor een periode van twaalf jaar. Op de negen frequenties zonden in de afgelopen jaren 100% NL, BNR, Qmusic, Radio 10, Radio 538, Radio Veronica, Sky Radio, SLAM! en Sublime uit.
Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) bepaalde vorig jaar dat de landelijke FM-frequenties opnieuw moeten worden verdeeld. Rockzender KINK, die al langer aast op een plekje op de landelijke radio, had de zaak aangespannen.
Het kabinet beperkte daarnaast het aantal frequenties voor een aanbieder van commerciële radio tot drie. Die beslissing zou ervoor zorgen dat Talpa Network, het moederbedrijf van Radio Veronica, Radio 10, Radio 538 en Sky Radio, sowieso een van de frequenties zou kwijtraken. Daarom werd Radio Veronica verkocht aan Mediahuis, dat sinds 1 juli officieel de eigenaar is van de zender. Het moederbedrijf van onder meer De Telegraaf nam eerder ook al zenders als 100% NL en SLAM! over van RadioCorp.
DPG Media, dat tijdens de landelijke FM-frequentieveiling twee frequenties heeft weten te bemachtigen, zal naast het al bestaande Qmusic een nieuw landelijk radiomerk lanceren. De invulling daarvan wordt later bekendgemaakt.
Ook Mediahuis heeft bij de verdeling van de FM-frequenties twee van de negen frequenties gekregen.SLAM! en Sublime zijn vanaf 1 september niet meer te horen op een FM-frequentie. De radiostations zijn vanaf dan alleen te horen via DAB+, online en via de app, zo meldt uitgever Mediahuis. Radio Veronica en 100% NL zijn de komende twaalf jaar wel te horen op een FM-frequentie.