Rabobank neemt actie tegen lage tevredenheid onder werknemers
Het onderzoek is Rabobank-breed uitgevoerd, inclusief de M&A-afdeling van de bank én alle werknemers die geconfronteerd worden met reorganisaties. De slechte score lijkt de dealmakers van Rabobank niet te deren. Zij blijven goed scoren in de league tables, met een tweede plaats gezien het totaal aantal deals over 2016.
HR-directeur Janine Vos van Rabobank bevestigt tegen het FD dat de bank op belangrijke punten slecht heeft gescoord in de ‘Organisation Health Index’. Rabobank deed dit onderzoek eind vorig jaar voor de tweede keer. Negatieve punten die naar voren komen zijn onduidelijkheid over het verhaal van de directie over de toekomst, teveel bureaucratie en een gebrek aan snelheid.
In een reactie op de lage score heeft bestuursvoorzitter Wiebe Draijer in zijn interne blog actie beloofd. Volgens OR-voorzitter Tanja van den Heuvel van Rabo Nederland is de reorganisatie van de Rabobank een oorzaak van het afgenomen moreel. Zij constateert dat er onrust is in de bancaire sector, maar heeft het gevoel dat Rabobank bezig is met een inhaalrace op ABN AMRO en ING.
De reorganisatie van Rabobank is nog in volle gang. Volgens plan worden er voor eind 2019 een kwart van de 47.000 voltijdsbanen geschrapt. Daarnaast worden werkprocessen verder gedigitaliseerd en het zwaartepunt van de organisatie verlegd van lokaal naar regionaal en centraal.
Agile werken
Rabobank heeft al actie ondernomen als gevolg van het onderzoek. Volgens Vos gaat de bank sneller agile werken met kleine zelfsturende teams met meer eigen verantwoordelijkheid. Ook is de beoordelingsmethodiek aangepast, zodat minder wordt teruggekeken op prestaties door middel van een vragenlijst, maar vooruit met drie open vragen over bijdrage, gedrag en ontwikkeling.