A view from the classroom: Acquisition Finance
Er zijn vele wegen die naar Rome leiden en minstens net zoveel methodes om een deal te waarderen, te structureren en te financieren. Frederik Schlingemann, onderzoeker aan de universiteit van Pittsburgh, legt in een intensief driedaags programma uit hoe acquisition finance in elkaar steekt, met aandacht voor dealstructuur, de rol van het management bij de deal en hoe je als professional een realistisch beeld krijgt van de slagingskans van een deal.
DEAL HEAT
Bij het volgen van het programma valt op dat de insteek sterk rond het wetenschappelijke onderzoek op het gebied van M&A is gebouwd. Alle gepresenteerde waarderingsmethoden en aannames worden gekoppeld aan inzichten uit grote datasets van historische overnames. Het is immers makkelijk om meegesleept te worden in de deal heat en zelf te gaan geloven in alle mooie beloftes van synergie en die in de waarderingen mee te nemen, maar als je naar de data kijkt dan ziet het plaatje na de fusie er altijd anders uit dan in de folder: iets om rekening mee te houden bij het bepalen van de aankoopprijs.
APPELS & PEREN
Het is volgens Schlingemann ook belangrijk om goed het verschil te weten tussen de uiteenlopende manieren van het waarderen van kasstromen en schulden en bij een acquisitieproces consequent te zijn in de toegepaste methodes. Elk bedrijf doet dingen op zijn eigen manier en externe adviseurs hanteren ook zo hun eigen methoden. Schlingemann drukt daarom zijn studenten op het hart om daar zo veel mogelijk één lijn in te trekken en altijd goed te kijken naar welke methode er gehanteerd wordt – je moet als dealmaker immers geen appels met peren gaan vergelijken. Zo legt hij bijvoorbeeld uit dat er een belangrijk maar subtiel verschil zit tussen de manier waarop accountants en finance professionals naar schuld kijken. Zo noteert een accountant een schuld die aangegaan is voor de toekomst maar nog niet is overgemaakt wel op de balans, maar staat ie bij financials nog niet in de cashflowberekening – en het maakt dan dus wel degelijk uit of je je waardering op basis van de balans of op basis van de cashflow doet. Een leuke eye opener in de klas waarin professionals vanuit verschillende specialismen samenkomen.
HERSENKRAKERS
Om gevoel te krijgen voor hoe de verschillende waarderingsformules in elkaar zitten worden ze niet alleen theoretisch factor voor factor ontleedt, maar krijgen de deelnemers ook een paar fijne hersenkrakers voorgeschoteld. Aangezien het programma vooral bedoeld is voor mensen die al in de financiële wereld werken ligt het niveau van de deelnemers hoog en merk je duidelijk dat ze sterk gemotiveerd zijn om de verschillende puzzels op te lossen.
Het programma vindt plaats in het DoubleTree by Hilton, vlak bij Amsterdam Centraal. Voor deelnemers uit het buitenland is dit hét ideale vertrekpunt om de stad en haar rijke financiële ecosysteem te ontdekken. Deelname aan het programma geeft ook toegang tot het wereldwijde alumninetwerk van het Amsterdam Institute of Finance.
Als we trouwens alvast een wijze les die Schlingemann meegeeft mogen verklappen: een goede waardering is nog niet hetzelfde als een goede prijs!
Amsterdam Institute of Finance is kennispartner van de M&A Community