PostNL gaat mogelijk buitenlandse activiteiten afstoten

PostNL neemt de opties voor zijn buitenlandse activiteiten onder de loep. Daarbij liggen alle mogelijkheden op tafel en kan mogelijk worden besloten bepaalde markten te verlaten. Dat meldde het postbedrijf woensdag bij de presentatie van de resultaten van het eerste kwartaal.
PostNL is buiten Nederland actief in Duitsland, Italië en Groot-Brittannië. De omzet van die activiteiten groeit, maar het postbedrijf wordt er ook geconfronteerd met complexe regelgeving, die het moeilijk maakt om een grotere vuist op die markten te maken. Om die reden trok vorige week de samenwerkingspartner van PostNL de stekker uit het plan om een Britse bezorgdienst op te zetten.
Alle opties open
Bestuursvoorzitter Herna Verhagen benadrukte in een toelichting dat "alle opties" worden bekeken. PostNL komt rond de presentatie van de derdekwartaalcijfers met een strategische update voor het hele bedrijf, maar de uitkomsten voor de internationale activiteiten worden mogelijk eerder al bekendgemaakt.
 
Vorige maand werd aangekondigd dat PostNL de Nederlandse pakketbezorger TNT Express aan het Amerikaanse FedEx verkoopt voor 4,4 miljard euro. Verhagen geeft in de verklaring aan hier achter te staan en zegt dat de deal een "positief effect" zal hebben op de financiële positie van PostNL. 
Kwartaalcijfers
PostNL haalde vorig kwartaal een omzet van 1,1 miljard euro. Dat is 2 procent meer dan een jaar eerder. De onderliggende operationele winst, na voorzieningen voor onder meer pensioenen, zakte met 11 procent naar 68 miljoen euro. De nettowinst ging met 37 procent omlaag naar 34 miljoen euro.
De lagere winst kwam vooral doordat de reorganisatie begin vorig jaar veel besparingen opleverde, terwijl de vruchten van de herstructurering nu later in het jaar worden geplukt. Volgens Verhagen voldeden de resultaten dan ook aan de verwachtingen en wordt de tweede helft van het jaar beter dan het eerste.
De omzetgroei was vorig kwartaal opnieuw te danken aan de bezorging van via internet bestelde spullen en aan de internationale activiteiten. De Nederlandse postmarkt kromp verder. Die achteruitgang werd slechts deels gecompenseerd met duurdere postzegels en bezuinigingen.
 
(ANP/MenA.nl) 
Gerelateerde artikelen