Portugese Green Swan bleek niet reddende engel Intertoys
Eerder dit jaar kocht Green Swan ongeveer de helft van de winkels van Intertoys uit de boedel van het failliete bedrijf. De ambities waren op dat moment groot. De winkels zouden een transformatie ondergaan en er zou ingezet worden op de beleving.
Green Swan heeft in Spanje ook klassieke speelgoedwinkels
Wat dat precies betekende was niet duidelijk. Het is er niet van gekomen, maar op basis van wat Green Swan elders laat zien zou het waarschijnlijk weinig om het lijf hebben gehad. Het investeringsfonds is namelijk ook eigenaar van de vestigingen van Toys ‘R’ Us’ in Spanje en Portugal en die winkels worden ook niet volgens een revolutionair nieuw model gedraaid, het zijn gewoon klassieke speelgoedwinkels. Getuige de lage cijfers en matige reviews die de winkels krijgen, heeft Green Swan hiermee nog geen gevoelig snaar bij de Spaanse consument weten te raken.
Comeback Toys ‘R’ Us’ inspiratie voor Intertoys
Dat het heel anders kan laat de nieuwe eigenaar van Toys ‘R’ Us’ in de VS zien. De Amerikaanse vestigingen gingen in 2017 failliet, maar eigenaar Tru Kids Brands werkt aan een comeback. De investeerder is een samenwerking aangegaan met B8ta een bedrijf uit Silicon Valley dat bekend staat als ‘retail-as-a-service’ bedrijf. Nog voor het eind van het jaar moeten twee nieuwe Toys ‘R’ Us’ vestigingen openen waar de beleving ook centraal moet komen te staan.
Totaal ander verdienmodel voor speelgoedwinkels
B8ta zet daarbij het verdienmodel voor de fysieke winkel op zijn kop. In plaats van te draaien op de verkoop van speelgoed, draaien de winkels op vergoedingen van speelgoedmerken die betalen voor een plekje in de winkels. Dat klinkt misschien gek, maar het idee dat de aanwezigheid in een fysieke winkel waarde kan hebben voor een merk is zeker niet uit de lucht gegrepen. Kijk hiervoor alleen maar naar Lego dat twee eigen winkels in Nederland opent in Amsterdam en Utrecht.
Nieuwe experimentele modellen voor fysieke retail
Lego dat het noodlijdende Intertoys een vergoeding betaald voor het neerzetten van een Lego-beleving in een van zijn winkels. Het klinkt als de wereld op zijn kop nu de aanleiding voor de terugverkoop juist lijkt te zijn dat leveranciers niet wilden leveren aan de speelgoedketen. Het is echter minder gek dan het lijkt en het zijn dit soort nieuwe, experimentele modellen waar de fysieke retail het van zal moeten hebben.
Voor de Portugezen was het allemaal nog een brug te ver. Het is nu aan Blokker om Intertoys te behoeden voor een nieuw faillissement.