Pitch Best Small Cap Deal 2021: Alliance Automotive Group – Winparts
Bekijk alle pitches & stem direct
Name of the deal | Alliance Automotive Group, onderdeel van de Genuine Parts Company, koopt Winparts van de oprichters de heren van Essen |
Date | 1 june 2021 |
Published value | € 10 – 15 million |
Buyer(s) | Alliance Automotive Group |
Target | WinParts B.V. |
Seller | BVO B.V. |
Involved firms and advisors
Involved firms and advisors buy side:
EY (Financial Due Diligence, Tax advisory & PMI Advisory), EY Panthenon (Digital Due Diligence), Linklaters (Legal advisory Corporate M&A)
Involved firms and advisors target:
Marktlink (M&A Advisory & Legal advisory Corporate M&A)
Involved firms and advisors sell side:
Marktlink (M&A Advisory & Legal advisory Corporate M&A)
Pitch
Brief description deal / Deal outline
De oprichters Ari en Meinard van Essen hebben in 1994 al hun eerste zelfgebouwde webshop gestart voor auto-onderdelen. In die tijd kwam internet nog maar net op en waren ze hun tijd ver vooruit. Het idee ontstond omdat ze zelf een onderdeel voor een eigen BMW nodig hadden, dat moeilijk verkrijgbaar was. Het begin ging met vallen en opstaan, omdat leveranciers nog niet ingericht waren op enkelstuks verkopen. Pas vanaf 2004 begon het echt te lopen. Het idee achter de site was, en is nog steeds, dat iedereen auto-onderdelen moet kunnen kopen en vervangen aan zijn of haar eigen auto. Het was toch best uniek: online auto-onderdelen verkopen in Noordoost-Groningen. Door de jaren groeide het bedrijf verder en met het bereiken van de leeftijd van 58 en 60 jaar, een omzet van bijna € 30 miljoen en 65+ medewerkers vonden de heren van Essen het tijd om de onderneming over te dragen. Er was geen opvolging in de familie en dus werd het tijd om het bedrijf over te dragen aan een volgende professionele partij. Daarbij werd Marktlink ingeschakeld. De mogelijkheden van een pre-exit met een investeerder of een strategische partij werden besproken. De aanwezigheid van een ervaren managementteam was een sterke basis voor beide opties. Er werd besloten te gaan voor een hybride marktproces en beide mogelijkheden werden onderzocht. Nadat de verschillende opties in kaart waren gebracht, ging de voorkeur uit naar Alliance Automotive Group, aangezien deze partij Winparts verder kan helpen bij de uitdagingen waar Winparts – met haar bescheiden omvang – en aandeelhouders Ari en Meinard van Essen tegen aanliepen. Het doel was een sterke partner te vinden die Winparts verantwoord kan laten uitgroeien tot een sterke Europese speler. Met de komst van Alliance Automotive Groep als nieuwe aandeelhouder, is dit doel ruimschoots gehaald.
Why should this deal win the Award for Best Deal 2021?
In deze deal zitten alle ingrediënten van een mooie deal. Eén van de eerste echte online bedrijven van Nederland, gevestigd in Noordoost-Groningen, opgericht en uitgebouwd door echte ondernemers. Niets ging vanzelf en ze lieten zich niet uit het veld slaan, het was vallen en opstaan, maar wel met een heel mooi bedrijf als resultaat. Dat de ondernemers hun tijd ver vooruit waren, bleek wel uit het feit dat Premier Balkenende nog op bezoek is geweest (2008) en ook hebben ze prins Willem-Alexander een presentatie mogen geven over het bedrijf in 2010. Zelfs de New York Times heeft in de beginjaren van het internet aandacht besteed aan het bedrijf uit Winneweer dat auto-onderdelen verkocht via het internet. Het ondernemende, innovatieve karakter is tot op heden gebleven in het DNA van de onderneming, die daarmee voorloper blijft in nieuwe innovaties om de webshops nog beter te laten functioneren. Net als in alle andere deals waren er een paar uitdagingen waar wij gedurende het proces tegen aanliepen:
• De e-commercesector is een sterk fluctuerende sector waarbij de driehoek tussen (online) positionering, verkoopprijzen en snelheid nauw met elkaar verbonden zijn. Wanneer deze driehoek niet in balans is, heeft dit direct effect op de prestaties van een bedrijf.
• Het proces liep gedurende de coronaperiode. Het bedrijf zelf had in eerste instantie baat bij de lockdown (fysieke winkels dicht en consumenten hadden meer te besteden) maar kreeg ook te maken met leveringsproblemen door de druk op logistieke partners. We merkten daarnaast dat de kopers ook moeite hadden met het waarderen van een e-commerce bedrijf tijdens de coronapandemie. Is de omzetpiek éénmalig of weten mensen e-commercebedrijven blijvend beter te vinden nadat ze het ervaren hebben en is daarmee de groei duurzaam? Dit zorgde ook voor een langere doorlooptijd bij investeringscommissies en financiers, die deze kwestie lastig vonden om te beoordelen. De strategische kopers met veel fysieke winkels waren daarnaast juist financieel zwaar geraakt door de lockdown, waardoor overnames tijdelijk geen prioriteit kregen.
• Dankzij de sterke onlinepositie groeide de onderneming jaarlijks sterk in omzet, waardoor de organisatie continu tegen nieuwe grenzen aan liep. De huisvesting (oude keukenfabriek in Noordoost-Groningen) werd meerdere malen verbouwd en heringericht ook gedurende het traject, wat zorgde voor afleiding binnen het bedrijf en remde tijdelijk de groeikansen.
• Ook de interne systemen en logistieke partners konden de groei van de webshop nauwelijks bijbenen. De benodigde professionaliseringsslagen in softwaresystemen nam veel tijd in beslag om real-time inzicht te hebben in de prestaties van de onderneming. Door de sterke groei en druk vanuit de consument om snel geleverd te willen worden, zijn er ook nieuwe leveranciers toegevoegd die tegen concurrerende prijzen binnen de levertijd konden leveren. Het koppelen van deze leveranciers en nieuwe prijzen zorgde ook voor extra druk op de inkoopafdeling en administratie. Deze uitdagingen en hun leeftijd waren daarmee ook de voornaamste redenen van de heren Van Essen om het bedrijf te verkopen. Om de sterke positie verder te benutten moest er geïnvesteerd worden en had de onderneming behoefte aan een professionele partij die ervaring heeft in het opschalen van organisaties. Gedurende het proces heeft AAG kenbaar gemaakt, mede gezien de coronaontwikkelingen, dat zij een leidende rol ambiëren in de particuliere online markt van auto-onderdelen. Na een pilot met een eigen webshop enkele jaren terug, heeft men ingezien dat een reeds bestaande sterke onlinepositie essentieel is om een winstgevende en schaalbare webshop op te zetten. Met de overname van Winparts heeft men in één klap tientallen jaren e-commercekennis binnengehaald, een leidende positie in de Benelux en aanwezigheid in zeven landen. Door de ontstane samenwerking ontstaat er een sterke formule voor een sterke concurrentiepositie: sterke online positionering, concurrerende prijzen en snelle levertijden. De schaalgrootte en sterke Europese aanwezigheid van AAG maakt deze partij de ideale partner voor Winparts, om uit te groeien tot de grootste Europese webshop in auto-onderdelen. En dat is waar Ari en Meinard van Essen en het management van Winparts vanaf het begin van het proces al van hebben gedroomd.
Deal rationale:
Vanaf het ontstaan van Winparts was het doel de grootste webshop te worden in auto-onderdelen in Nederland. Al snel werd dit veranderd in de grootste van Europa. Doordat de eigenaren geen opvolging hadden binnen de familie en het management had aangegeven graag te willen optrekken met een sterke partner werd de zoektocht gestart. Om te slagen in hun ambitieuze doelstellingen moest de nieuwe eigenaar Winparts kunnen helpen bij een toekomstbestendig bedrijfspand, aanvullende e-commercekennis en het managen van een sterk groeiende internationale organisatie. Voor de koper betekende deze deal een toegang tot E-commerce met een leidende positie in de Benelux en aanwezigheid in meerdere landen waarbij zij zelf al offline actief zijn. Dit zorgt voor een stabiele basis en veel logistieke synergiën.
What is the impact of this deal for the company?
Het bedrijf kan nu, onder de vlag van AAG, verder geprofessionaliseerd en uitgebouwd worden tot Europese speler die als missie heeft auto-onderdelen toegankelijk te maken voor een zo breed mogelijk publiek, voor de juiste prijs. Met de komst van de nieuwe aandeelhouder is de organisatie in staat om sneller te leveren tegen een concurrerende prijs. Daarnaast is deze deal kenmerkend voor de tijd waarin wij ons nu begeven. In toenemende mate zien wij online en offline bedrijven samengaan, omdat men inziet dat ze elkaar juist versterken in plaats van elkaar in de weg te lopen.
What is the impact of this deal for the direct stakeholders?
De werknemers hebben met AAG een nieuwe betrouwbare werkgever op de bestaande locatie, waardoor de werkgelegenheid in Noordoost Groningen behouden blijft. Daarnaast biedt de nieuwe samenwerking met AAG de consumenten een concurrerende prijs (schaalvoordelen) en kortere levertijden (sterke logistieke aanwezigheid in Europa) met dezelfde vertrouwde service van Winparts. Voor AAG betekent de overname dat zij direct een leidende onlinepositie hebben weten te bemachtigen in een markt die prioriteit had in hun strategische plan.
What is the impact of this deal on society?
De consument profiteert nu van concurrerende prijzen, kortere levertijden met dezelfde vertrouwde service van één van de oudste webshops die er zijn. Dit maakt het een betrouwbare leverancier voor veel particulieren in Europa.
What was most complex about this deal?
De voortgang en het maken van de deal werd in een internationale kopersmarkt sterk beïnvloed door de coronaontwikkelingen, zowel binnen het bedrijf, in de markt als ook in de afspraken en beschikbaarheid.