Pitch Best Small Cap Deal 2018: Uberall – Navads
Beschrijving van de deal
Uberall (backed by United Internet, Project A, HPE Growth Capital), een global leader in oplossingen voor location data management, heeft bovenop een recente $25mn series B investering een nieuwe ronde van $25mn opgehaald en zich versterkt door de overname van Navads, een toonaangevend bedrijf in de location data and listings management markt. Door de overname is Uberall een van de grootste location data marketingplatforms ter wereld, met ondersteuning van bijna 700.000 locaties voor meer dan 1500 klanten voor Uberall en Navads wereldwijd. Drake Star Partners trad op als exclusieve financieel adviseur van Navads bij deze transactie.
Het Amsterdamse Navads heeft een data platform ontwikkeld voor het beheer van local listings en location data voor de navigatie- en kaartenindustrie. Consumenten gebruiken dit soort gegevens om het dichtstbijzijnde pompstation of winkel te vinden. Navads werkt als een van de weinige bedrijven in deze industrie direct samen met onder meer Apple, Google, TomTom, Waze, Here, Uber.
Het nieuwe fusiebedrijf wordt de nummer twee in de location data and listings management markt. De nummer een is het Amerikaanse Yext, dat afgelopen boekjaar een omzet had van 170 miljoen dollar en een beurswaarde van 2,5 miljard dollar. In 2017 was Navads de nummer 24 in de lijst van snelst groeiende techbedrijven.
Waarom is dit de beste Small Cap Deal?
Global, Unique Process
Voor onze klant Navads zijn wij het proces gestart in oktober 2018, na veel vraag vanuit de markt wat de next steps gingen worden voor het bedrijf. Navads had destijds veel momentum, een uniek klantenbestand en met vooraanstaande bedrijven op het gebied van kaarten-technologie (Apple, Google, TomTom, Waze, Here, Uber) als technology partners. Vanwege dit momentum kwam vanuit Navads de initiatie van het proces: het bedrijf wilde haar groei versnellen en de technologische voorsprong op de competitie verder uitbreiden.
Vanwege de internationale activiteiten en klantenbasis werd door Drake Star gekozen voor een cross-border aanpak: het dealteam in Amsterdam werd permanent aangevuld met lead Partner Mark Bradt in San Francisco. Gezien Mark zijn recente expertise in de location data management industrie (Podium – Series A, 2017) is dit een belangrijke factor geweest om het competitieve pitch proces naar Drake Star toe te trekken. De global presence en relevante deal-ervaring van de betrokken partners bleken doorslaggevend voor het mandateren van de klant.
Bij de start van het proces zijn wij met bovengenoemde partijen als eerste in gesprek gegaan; er werd immers door de leidende marktpositie al veel interesse getoond door Navads’ partners. Samen met Mark Bradt zijn er gesprekken gevoerd met verschillende bedrijven uit Silicon Valley: o.a. Apple, Snapchat, Mapbox, Uber.
De markt voor locatiedata management is klein en de technologie spelers kennen elkaar allemaal goed.
Tegelijkertijd kwam er ook interesse vanuit het Europese front, namelijk van de concurrent Uberall. Deze in ons buurland gevestigde speler heeft de afgelopen jaren veel marktaandeel gewonnen en zag in Navads een geduchte concurrent, waarbij veel klanten tijdens sales pitches uiteindelijk voor een van de twee hebben moeten kiezen. Samen met Uberall-aandeelhouder HPE Growth Capital werden er kennismakingsgesprekken gevoerd. De potentiële synergiën werden snel gezien: vooral op technologisch vlak zouden de partijen elkaar sterk verbeteren. En in een markt waar alles draait om de verwerking van data, is een state-of-the-art platform een must.
In dit dynamische, competitieve proces met bekenden uit de markt, bleek uiteindelijk dat de meeste synergiën lagen bij een overname door Uberall. Aan de voet van de overname stond één heldere ambitie centraal: de gecombineerde entiteit Uberall/Navads als nummer 2 in de wereld gaat de nummer 1 Yext uit Amerika van de troon stoten.
Rapidly Changing Market Environment
U vraagt zich misschien af waarom de markt van location data management vandaag de dag zo’n hot item is en waarom de technologie reuzen daar maar al te graag aan willen komen. Het is niet alleen een markt waarvan we de toekomstige omvang nog niet kennen (het aantal locaties blijft groeien, maar ook het aantal datapunten per locatie groeit gestaag – denk naast de geopin en openingstijden van een tankstation ook aan een realtime veranderende benzineprijs en andere advertising toepassingen). We leven in een wereld waarin we op onze kaarten apps steeds vaker raadplegen over wat er op dat moment bij ons in de buurt aan faciliteiten zijn (‘local search’). De gebruikersvraag: “waar kan ik in de buurt koffie halen?” is een gemiste klant voor bedrijven die op de kaart onvindbaar zijn, of hun informatie op incorrecte wijze hebben gepubliceerd – en daardoor niet naar boven drijven tijdens de zoekopdracht. Daarnaast is locatie-data extreem relevant voor de verschillende use cases van morgen: autonomous driving, contextual search (met name voice-based), location-based mobile advertising, machine learning / AI (geocoding/positioning) en Augmented Reality (real-time location-based bedrijfsinformatie).
Navads heeft een state-of-the-art data platform gebouwd, waarop deze data wordt verzameld, algoritmisch geverifieerd en -indien correct- wordt gepubliceerd op verschillende kaarten apps. Een klant kan zijn/haar locatiedata op elk moment wijzigen en kiezen op welke apps deze informatie gepubliceerd wordt. Navads voert dit real-time door. Drake Star Partners onderscheidde zich van de concurrentie in de pitch-fase door Navads in lijn met bovenstaande ontwikkelingen te positioneren, vanwege haar track-record in deals met data-platform en SaaS proposities.
Wat onderscheidt deze deal van andere Small Cap Deals?
– Een uniek, wereldwijd proces
o Global collaboration tussen Drake Star kantoren Amsterdam en San Francisco
o Technologie reuzen als geïnteresseerde kopers (Apple, Snapchat, Mapbox, Uber)
– Alignment van alle Navads aandeelhouders gedurende het gehele proces
– Confidentialiteit met betrekking tot de technologie in een markt met maar een klein aantal spelers
– De dealuitkomst met gezamenlijke ambitie om een Europese unicorn te worden om de #1 in de USA te verslaan
Wat was de meest uitdagende component van de deal?
Tijdens het proces werd met meerdere competitors uit de location data management industrie gesproken. Navads heeft een unieke positie in de markt veroverd met haar data platform, door sterke strategische partnerships (o.a. Apple, Google, Waze, Here, TomTom, Nokia, Uber), de leidende positie in de kwaliteit van de data, en het enorme marktpotentieel.
Uitdagend is de confidentiality op het gebied van de onderscheidende succesfactor: de technologie. Hoe kun je een state-of-the-art platform op zo’n manier presenteren aan technologie partners, dat de werking ervan getoetst kan worden, terwijl de ‘magic’ geborgen blijft? Door uitgebreide ervaring in de TMC sector en door heel zorgvuldig te werk gegaan heeft Drake Star Partners de verschillende geïnteresseerde partijen zo gemanaged, dat vertrouwelijkheid geborgen bleef en de partijen toch hun Tech DD konden uitvoeren – met succesvol resultaat als gevolg.