Philips heeft probleem bij verkoop Lumileds

Philips is tegen onverwachte problemen opgelopen bij de verkoop van zijn ledcomponentenbedrijf Lumileds. Dat meldde het elektronicabedrijf maandag bij de presentatie van zijn kwartaalcijfers, die beter waren dan een jaar eerder.

Amerikaanse toezichthouders zijn volgens Philips met ‘onverwachte bezwaren’ gekomen tegen de transactie met de Chinese investeerder Go Scale Capital, die eind maart werd aangekondigd. Daardoor is het onzeker geworden wanneer de verkoop eventueel nog kan worden afgerond. Beide partijen blijven werken aan de deal en trachten de bezwaren weg te nemen, zolang de gestelde eisen ‘redelijk’ zijn.

Topman Frans van Houten wilde in een toelichting niet nader ingaan op de eisen die de toezichthouder op buitenlandse investeringen in de VS stelt. Hij gaf aan dat er ‘constructieve gesprekken’ worden gevoerd, die nog niet tot een definitief oordeel hebben geleid. De inhoud van de gesprekken is volgens Van Houten vertrouwelijk.

Philips zag zijn omzet vorig kwartaal op vergelijkbare basis met 2 procent stijgen, tot 5,8 miljard euro. De operationele winst, afgezien van eenmalige posten, verbeterde tot 570 miljoen euro. Philips boekte een nettowinst van 324 miljoen euro. Een jaar eerder leed het bedrijf nog een verlies van 103 miljoen euro.

De verkoop van Lumileds, voor 2,9 miljard dollar, hoort bij de afsplitsing van de lichtactiviteiten van Philips, dat zich vooral gaat richten op medische technologie. Dat proces loopt volgens het bedrijf op schema en kan in de eerste helft van 2016 worden afgerond. De kosten van de splitsing komen dit jaar naar verwachting uit aan de onderkant van de eerder voorspelde 200 à 300 miljoen euro.

Philips zag de verkoop van medische apparatuur vorig kwartaal vooral aantrekken in de Verenigde Staten. In China gingen de zaken onverminderd moeizaam. Van Houten benadrukte echter dat Philips in China nog altijd groeit, en dat ook komend jaar zal doen. De vooruitgang gaat er echter een stuk langzamer dan voorheen.

Het concern hield vast aan de verwachting dat de totale verkopen dit jaar een beperkte groei laten zien, terwijl de operationele resultaten verbeteren. Van Houten gaf in zijn toelichting aan dat ook voor 2016 een kleine groei van de verkopen wordt voorzien, van 2 tot 3 procent. Daarbij ziet hij vooral de vraag bij de onderdelen Healthcare en Consumer Lifestyle groeien.

(ANP)

Gerelateerde artikelen