Het belang van persoonlijk contact in tijden van crisis

De realiteit van vandaag de dag: geen fysieke vergaderingen, analistenbijeenkomsten, roadshows of één op één gesprekken met beleggers. Is de dialoog met (toekomstige) investeerders/beleggers door COVID-19 onder druk komen te staan? En hoe zal de dialoog er komend jaar uit komen te zien?

Niemand had een jaar geleden kunnen bedenken dat we nog steeds digitaal met elkaar zouden werken én netwerken. De wereld om ons heen verandert en de verwachting is dat COVID-19 voorlopig nog wel onder ons zal blijven. Wat heeft dit voor effect op de dialoog tussen beleggers en onderneming? 

Noodgedwongen hebben roadshows het afgelopen jaar virtueel plaatsgevonden. Hier zaten de nodige voordelen aan met als belangrijkste voordeel natuurlijk dat het efficiënter is gebleken. Efficiëntie die voortkomt uit veel minder reizen; minder kosten en heel belangrijk minder beslag op managementtijd. 

Mooi bijkomend voordeel is natuurlijk ook minder uitstoot en dus veel duurzamer. Geen weken durende roadshows, waarin de diverse financiële centra worden bezocht om gesprekken met beleggers te hebben. Iedereen kan inbellen, ongeacht waar hij of zij zich bevindt. 

Maar er worden ook wel nadelen ervaren. Een mogelijk nadeel betreft vreemd genoeg de opkomst. Virtuele meetings zijn makkelijker te bezoeken, maar daardoor krijgen beleggers ook veel meer uitnodigingen. Gebleken is dat een virtuele meeting makkelijker te volgen is, maar de flipside is ook makkelijker af te zeggen. Waarschijnlijk voelt een virtuele bijeenkomst toch minder als een verplichting. 

Ook blijft het lastig om via een scherm te peilen hoe iemand in de wedstrijd zit. Doordat je iemand niet recht in de ogen kunt kijken kun je niet alle signalen oppakken. Het persoonlijke contact ontbreekt en dat is een gemis. Virtuele meetings an sich zijn efficiënt. De onderneming doet zijn verhaal en dan volgt nog een snelle Q&A sessie. Efficiënt en werkt heel goed voor beleggers en aandeelhouders die de onderneming goed kennen. Echter, wanneer je een belegger voor de eerste keer via een scherm spreekt is dit heel moeilijk. Contact leggen met toekomstige beleggers is virtueel gezien een uitdaging gebleken. 

Hoe zal de dialoog er post COVID-19 uit komen te zien? Virtuele bijeenkomsten hebben hun waarde bewezen. Echter ook is het belang van fysieke meetings duidelijk geworden, het sociale aspect in de dialoog tussen belegger en onderneming blijft onmisbaar. Een fysieke meeting geeft ruimte voor spontaniteit en interactiviteit, en dus ruimte voor een echte dialoog. 

Een hybride vorm van Investor Relations lijkt de best of both worlds te creëren: de combinatie van traditionele fysieke meetings en de voordelen van digitale meetings. Een hybride vorm waar fysieke en virtuele bijeenkomsten elkaar gedurende het jaar zullen afwisselen. Een fysieke meeting wordt nog steeds als wenselijk ervaren door menig belegger: elkaar in de ogen kijken en als investeerder weten in wie of welk management je gaat investeren. Want persoonlijk contact blijft van essentieel belang, juist in tijden van crisis waar vertrouwen in management meer dan ooit een bepalende factor is. 

Cynthia Lennarts is Senior Account Executive bij Hill+Knowlton

Gerelateerde artikelen