Overnames stuwen omzet educatie- en mediabedrijf Sanoma

Het Finse educatie- en mediabedrijf Sanoma heeft het eerste kwartaal van 2020 meer omzet geboekt geholpen door overnames.

Dat meldde de onderneming, die onlangs zijn Nederlandse media-activiteiten overdeed aan DPG Media in een kwartaalupdate. Daarbij lieten de Finnen de opbrengsten van verkochte onderdelen buiten beschouwing.

Sanoma sloot de meetperiode af met 188 miljoen euro aan opbrengsten. Vooral de overname van educatief dienstverlener Iddink droeg bij aan de groei. Worden de overnames buiten beschouwing gelaten dan was sprake van 2 procent groei.

Het operationele resultaat kwam uit op 8 miljoen euro negatief. Het bedrijf was onder meer geld kwijt aan marketing in Finland. Verder is volgens Sanoma het eerste kwartaal op het gebied van Learning altijd al wel verlieslatend.

Door de verkoop van Sanoma Nederland voor 460 miljoen euro heeft Sanoma naar eigen zeggen 400 miljoen euro beschikbaar voor toekomstige overnames. Deze week nog wordt de aanschaf van Alma Media, een regionaal mediabedrijf in Finland afgerond. Daarvoor werd 115 miljoen euro betaald.

Sanoma had eerder al te kennen gegeven zich niet aan een voorspelling voor dit jaar te wagen als gevolg van de coronacrisis.

(ANP)

Gerelateerde artikelen