Overnames binnenvaart: veel aanbod maar weinig vraag

Familiebedrijven in de binnenvaart en scheepsbouw staan voor de vraag of ze zelfstandig kunnen doorgaan of beter aansluiting kunnen zoeken bij een grotere partij. Maar de verkoop van bedrijven uit deze sector is zo eenvoudig nog niet. Dit omdat er wel veel aanbod is van bedrijven, maar niet zo’n sterke vraag. Die boodschap voor de sector komt van M&A-bureau Aeternus.
In een interview met Binnenvaart.nl constateert Jacques Jetten van Aeternus dat veel binnenvaartbedrijven nog in handen zijn van families. Die worstelen met investeringen die steeds omvangrijker worden, zoals in nieuwe motoren en voor elektrificatie.
De financiering daarvan is lastig en de verkoop van een binnenvaartbedrijf is dan ook allesbehalve een zekerheidje. Banken zijn volgens Aeternus huiverig om bij te springen, omdat de terugverdientijd lang is en de restwaarde onzeker. Zeker oude schepen met vervuilende motoren verliezen snel waarde. Het alternatief is private debt of investeringen van familieholdings. “Maar het vraagt creativiteit om deals rond te krijgen”, aldus Jetten.
De scheepsbouw heeft weer een ander probleem, singaleert Aeternus. Die zijn heel breed geworden -reparatie, onderhoud én nieuwbouw, dat dit voor een koper van een bedrijf minder aantrekkelijk is. “Kopers willen een duidelijke propositie”, aldus Niek Jacobs van Aeternus.
Veel bedrijven worden volgens Jetten op het verkeerde moment verkocht. “Het gebeurt vaak impulsief, bij een ziekte in de familie of een plotselinge gebeurtenis, dan wil men ineens verkopen. Dat is zelden het beste moment. Veel beter is het om vijf jaar van tevoren al te beginnen met verkoopvoorbereiding.”
Kopers zijn er zeker, maar de belangstelling verschilt per segment. Als het gaat om de verkoop van werven komt de belangstelling van andere bedrijven in de branche die willen uitbreiden. Investeerders stappen minder snel in scheepsbouw, omdat de inkomsten te volatiel zijn. Maar in specialistisch onderhoud is er wel belangstelling, omdat daar altijd werk is.
Toeleveranciers in de binnenvaart vormen volgens Aeternus een interessante niche, omdat die vaak wereldwijd actief zijn en goede resultaten boeken. Private equity kijkt daar steeds vaker naar.
Naast de financiën speelt ook locatie een grote rol voor de bereidheid tot overnemen. Watergebonden terreinen zijn schaars in Nederland, aldus Aeternus. Nieuwe locaties vinden of uitbreiden is bijna onmogelijk, dus bestaande plekken zijn veel waard.
LEES OOK: Frank de Hek (Oaklins): “De tuinbouw staat aan de vooravond van een nieuwe consolidatiegolf”