Overnameprijs BrandLoyalty fors hoger dankzij winstgroei
De overnameprijs voor promotiebedrijf BrandLoyalty komt honderden miljoenen hoger uit doordat het Bossche bedrijf over 2014 sterke resultaten presenteerde.
CEO Robert van der Wallen liet tegenover Het Financieele Dagblad weten dat het Amerikaanse Alliance Data Systems (ADS) 560 miljoen euro heeft overgemaakt voor een belang van 60 procent in BrandLoyalty.
Bij bekendmaking van de overname in november 2013 werd uitgegaan van een overnameprijs 360 miljoen dollar, destijds gelijk aan 267 miljoen euro. Wel is er toen gemeld dat er een nabetaling kon volgen op basis van de resultaten in 2014.
In 2014 zag BrandLoyalty de omzet toenemen van 329 miljoen euro naar 411 miljoen euro. Onder de streep restte een nettowinst van 43 miljoen euro tegenover 8 miljoen euro een jaar eerder. De verkoopprijs is mede afhankelijk van de winst voor afschrijvingen, belastingen en rente. Deze verdubbelde in 2014 tot 79 miljoen euro.
BrandLoyalty werd bij de overname geadviseerd door de zakenbank van ING en Allen & Overy.De koper schakelde De Brauw Blackstone Westbroek in als juridisch adviseur. KPMG verzorgde de vendor due diligence en voor tax advisory werd een team van EY ingeschakeld.
De oorspronkelijke aandeelhouders, waarvan Van der Wallen het grootste belang heeft, houden 40 procent van de aandelen. Met ADS is overeengekomen dat dit belang gedurende vier jaar met 10 procent per jaar af te bouwen.