Overname? Staar je niet blind op flashy technologie

Nieuwe technologie of talent binnenhalen: de overname van een techbedrijf gebeurt vaak om verkeerde redenen. 

Veel bedrijven kopen techbedrijven op om nieuwe vaardigheden op te doen of nieuw talent binnenboord te halen. Maar om succesvol te zijn zouden meer ondernemingen de aanpak van bedrijven uit Silicon Valley moeten volgen bij overnames. 

Fouten

Het lijkt er namelijk sterk op dat de fouten van het begin van dit millennium herhaald worden. Toen overstemde de angst om iets te missen of achterop te raken in de ontwikkeling de logica achter bepaalde deals, schrijft digitaal expert Paul Beswick op HBR.org. Het leidde tot een hausse aan overnames van techbedrijven. Sinds een aantal jaren lijkt het aantal overnames van techbedrijven door non-techbedrijven weer sterk toe te nemen. En de vraag is of ze bij hun besluitvorming wel de juiste criteria hanteren. 

Vaak doen bedrijven deze overnames om nieuwe technologie die ze als aanvullend of bedreigend zien tot hun beschikking te krijgen. Of om talent binnen te halen, dat anders waarschijnlijk niet binnenboord gehaald had kunnen worden. Ook hopen ze via de technologiebedrijven tot voor kort onbereikbare doelgroepen te bereiken. 

Technologie is na te bootsen

Het lijken allemaal verstandige redenen voor een overname. Maar in de praktijk lukt het slechts weinig bedrijven om de gewenste resultaten te behalen. Terwijl de prijzen die betaald worden fors zijn. Bedrijven met meer verstand van technologische ontwikkelingen weten waarom: technologie is vaak vervangbaar, talent over het algemeen vluchtig.

Volgens Beswick zouden bedrijven zich af moeten vragen hoe duur het nabouwen van een nieuwe technologie werkelijk is. En of nieuw talent ook op een andere manier binnengehaald kan worden. Bijvoorbeeld door de omstandigheden bij het bedrijf in het vizier na te bootsen in een afsplitsing van het eigen bedrijf. En kan een nieuwe doelgroep niet gewoon bereikt worden door met een beter aanbod te komen dan de concurrent? Dit zijn de alternatieven die bepalen of een overname slim is of niet.

Vaak is het zo dat de technologie van een over te nemen bedrijf relatief goedkoop na te bootsen is. Bij de technologie achter Facebook of Twitter zou het volgens schattingen gaan om 50.000 tot 1.5 miljoen dollar. De werkelijke waarde van techbedrijven zit ‘m in de sterke businessmodellen, de schaal en de toegang tot nieuwe markten. Dat is de reden waarom bedrijven die dit wel helder hebben, soms veel geld betalen voor een overname. Het gaat ze niet om de futuristische technologie of de aanwezigheid van talent. 

Zo kocht Facebook WhatsApp voor maar liefst 19 miljard dollar, vanwege de hoge betrokkenheid van de gebruikers en het sterke netwerk dat het social medium vormt. Juist dit cruciale aspect zou moeilijk door Facebook na te maken zijn geweest. 

[Bron: HBR.org]
 

Gerelateerde artikelen