Overname Mydibel door Clarebout: ‘Een M&A aardappeldeal met louter winnaars’

Marc van Herreweghe, CEO Mydibel, over een van de grootste Vlaamse deals van 2022.

Beeld: Marc Wallican

Mega-deal in de aardappelbranche: bijgestaan door het Belgisch-Nederlandse Corporate Financeteam van ING verkoopt de familie Mylle en de Waalse investeringsmaatschappij Wallone Entreprende frietbedrijf Mydibel aan de West-Vlaamse branchegenoot Clarebout. Die laatste weet grote internationale multinationals in een heuse patatoorlog de loef af te steken. Mydibel CEO Marc van Herreweghe licht toe.

‘Home of the Potato’, staat er te lezen bij de ingang van het uitgestrekte Mydibel-complex even buiten Moeskroen, op de grens van West-Vlaanderen en Frankrijk. ‘Room Bintje’, prijkt er op de deur van de grote vergaderzaal op de begane grond van het hoofdkantoor. Kristalhelder; hier, in het uiterste zuiden van België, draaien de frituurpannen overuren en ademt alles en iedereen aardappel.

“Dit is een prachtig familiebedrijf”, verwelkomt de CEO, Marc van Herreweghe, ons. “Opgericht in 1988 door Roger Mylle samen met zijn zonen, bij leven al een legende. In 2009 namen zijn zonen Bruno en Carlo het heft van hem over. En in de nacht van donderdag 22 op vrijdag 23 december vorig jaar werd dus die overname door Clarebout Group getekend.”

Een acquisitie die niet door iedereen werd voorspeld of verwacht. Want Mydibel gold en geldt mondiaal als één van de kroonjuwelen in de sterk consoliderende branche. Een kroonjuweel vol in het vizier en de schijnwerpers van dé wereldspelers in de aardappelindustrie. Waaronder de Canadese reus McCain en het bijna even grote Amerikaanse Lamb Weston. Maar uiteindelijk ging de Vlaamse topondernemer Jan Clarebout er dus met de buit vandoor. Belgische media wisten te melden dat er meer dan 400 miljoen euro voor 100 procent van de aandelen Mydibel – in handen van de broers Bruno en Carlo Mylle (80,8 procent) en de Waalse publieke investeerder Wallonie Entreprende (19,2 procent) – is neergeteld.

Door de combinatie Clarebout/Mydibel ontstaat een partij die een prominente rol op de wereldmarkt zal gaan spelen. “Met deze deal zetten wij opnieuw een stap in de uitrol van onze lange termijn groeistrategie”, aldus CEO Marc van Herreweghe. “Met Clarebout als nieuwe eigenaar hebben we een betrouwbare partner voor een succesvolle toekomst van Mydibel en onze 800 medewerkers.”

‘Plek op wereldtoneel veilig stellen’
Bijna zes jaar vervult Van Herreweghe de functie van Group CEO. Hij was de eerste ‘externe’ operationele bestuurder van Mydibel, niet afkomstig vanuit de familie Mylle. “In 2017 werd ik aangesteld om het bedrijf verder uit te bouwen, om Mydibel klaar te stomen voor de volgende generatie”, zegt hij. Onder zijn leiding werd het familiebedrijf een van de meest gewilde leveranciers van aardappelproducten ter wereld.

Zijn visie van ‘duurzaam ondernemen, de klant centraal stellen, zero waste en dienend leiderschap’ mondde uit in investeringen in de nieuwste technologieën en de ontwikkeling van innovatieve producten. Daarbij was Van Herreweghe nooit te beroerd om zich ook in te zetten voor deze industriesector op Belgisch niveau: voorzitter van Belgapom, board member van European Patato Processors’ Association (EUPPA). En zo ook Mydibel op de wereldkaart zettend.

Uiteindelijk kozen de aandeelhouders van Mydibel ervoor het overnametraject in te gaan. Om de plek die het familiebedrijf op het wereldtoneel bezit, ook voor komende jaren zeker te stellen. Vol lof is alles en iedereen bij Mydibel over de route die daarvoor werd uitgestippeld door de adviserende Belgische en Nederlandse Corporate Finance Teams van ING.
“Mede op aanraden van Michael van Eenoo, Head of Corporate Finance ING België, en Marco Gulpers, ING Corporate Finance Nederland, is gekozen voor het auction concept”, vertelt CEO Van Herreweghe. “Zo’n zes maanden lang sprak ik Michael en Marco vaker dan mijn echtgenote. Onderschat niet hoeveel veranderingen en emoties – voor de eigenaren, maar zeker ook voor onze 800 medewerkers – er zijn bij de verkoop van een familiebedrijf. Vanuit ING en de aandeelhouders was er 100 procent commitment om voor dat auction traject te gaan. De beste optie om tot die kapitaalinjectie, die het bedrijf voor ogen heeft, te geraken.”

‘Keuze voor die ándere Belgische frietkoning’
Een tiental kandidaten meldden zich in de overnamerace. Uiteindelijk bleef er een shortlist met drie grote spelers over. McCain (omzet 6,66 miljard euro) en Lamb Weston (omzet 4,14 miljard euro) werden door analisten uitstekende kansen toegedicht. Maar aan het einde van de lange rit kozen de aandeelhouders dus voor het met een omzet van ruim 1 miljard euro aanzienlijk kleinere Clarebout Group. Net als Mydibel ook een Belgische frietkoning, net als Mydibel gevestigd in West-Vlaanderen, net als Mydibel een hecht en traditioneel familiebedrijf.

“We maken dezelfde producten, we zien elkaar meer als collega’s dan als concurrenten”, zegt Mydibel CEO Marc Van Herreweghe over de nieuwe partner. “Het mooie van een auction is dat je als verkopende partij uiteindelijk het gevoel houdt de beste deal te hebben kunnen doen. ING is de grootste zakenbank in België en doet veel transacties in de voedingsindustrie. Mydibel blijft als naam bestaan, voor onze medewerkers en onze beide vestigingen hier in Moeskroen geldt hetzelfde. Dit is qua omvang de op één na grootste deal in België van 2022. Naast ING werkten we met Stibbe, PwC en Titeca als adviseurs.”

Koper Jan Clarebout startte zijn bedrijf in hetzelfde jaar als Roger Mylle, nu 35 jaar geleden. Hij begon met de handel in verse aardappelen en ging zich later toeleggen op de verwerking daarvan tot diverse diepgevroren aardappelproducten, variërend van diepvriesfriet tot aardappelvlokken en specialiteiten. Net als Mydibel is Clarebout sterk exportgericht en distribueert naar meer dan 120 landen wereldwijd, met het operationele zwaartepunt in Europa. De nieuwe combinatie telt samen ruim 2400 medewerkers.

‘Al die collega’s delen in het verhaal’
“We zijn, op de confidentiële eerste onderhandelingen na, heel helder en open geweest richting onze collega’s, we hebben hen continue gedeeld in het verhaal”, aldus Marc Van Herreweghe. “Dat heeft een positieve sfeer gecreëerd, zo is er op geen enkel moment een reductie geweest in onze productie. Natuurlijk was deze deal ook voor de familie zeer emotioneel. Bruno en Carlo Mylle waren 35 jaar volledig committed, zij namen met deze acquisitie afscheid van hun kind, daar plengden wel de nodige tranen. Daarom was het voor hen, na het genomen besluit tot verkoop, een absolute must die juiste kandidaat voor de juiste prijs te vinden. Ook al kun je op het emotionele natuurlijk geen prijs plakken.”

Bij het bereiken van ‘die juiste prijs’ bleken de drie overgebleven kandidaten met hun biedingen niet erg ver uit elkaar te liggen. Uiteindelijk was het vooral een loyaliteitsklus naar de familie Mylle en de in 2019 ingestapte aandeelhouder Waalse investeringsmaatschappij Wallonie Entreprendre die doorslaggevend zou blijken voor de keuze van de overnemende partij.

“Want Belgisch én ook een familiebedrijf”, legt de CEO van Mydibel uit. “Familiebedrijven begrijpen elkaar beter, grote buitenlandse organisaties weten niet altijd wat er in België speelt, stellen andere vragen. Bij een overname zoek je die synergie. Tegelijkertijd gaan de blue colour activiteiten in de onderneming gewoon door. Nu de deal rond is, kunnen we onze groeiplannen gaan realiseren. Zorgen voor bijkomende capaciteit door installaties te bouwen. De vergunningen daarvoor hebben we al. De consolidatie in deze branche stopt niet. Iedereen wil, iedereen móet groeien. En bij dat alles hebben we in onze nieuwe combinatie eerder meer, dan minder personeel nodig. Er is hier een job voor iedereen.”

Samen met CFO die monsterklus klaren
Hoewel Marc Van Herreweghe uiterst bescheiden is, mag zijn rol – net als die van CFO Stijn Vandendriessche – tijdens de onderhandelingen zeker niet onderschat worden. Het was 24/7 aan de bak voor leden van het directiecomité en dat vele maandenlang. “Ik ben Stijn enorm dankbaar!”

De CEO kon tijdens die monsterklus bogen op een schat aan ervaring. Zowel op het gebied van operationeel management in moeilijke tijden, als waar het M&A-trajecten betreft. Voordat hij in de aardappelbranche aan de slag ging, werkte hij ruim 22 jaar in dienst van de megagrote multinational British American Tobacco. Van Herreweghe was in meer dan veertig landen actief, met detacheringen in onder andere Rusland, Zwitserland, Duitsland, Polen, Roemenië, het Verenigd Koninkrijk, Indonesië, de Verenigde Staten, Zuid-Afrika, Bangladesh. Daarbij tekende hij voor een lange reeks overnames. Bijvoorbeeld de acquisitie, in 1999, van Rothmans International door British American Tobacco waar hij meewerkte aan de integratie van beide multinationals.

Over de gevolgde M&A-strategie in al die verschillende landen: “Een Braziliaan is geen Zwitser. En Duitsers werken volgens duidelijke en sterk afgebakende processen. Ze willen op alles voorbereid zijn. In Frankrijk ben je daarentegen eigenlijk nooit helemaal klaar, telkens weer ontstaan daar nieuwe discussies. Maar van al die jaren multicultureel werken word je onder de streep zelf cultureel rijker. Bij Mydibel werken mensen van twintig verschillende nationaliteiten. Ik zeg altijd; als je moeite doet de cultuur te begrijpen, begrijp je ook veel beter waarom iemand op een bepaalde manier reageert.”

‘Ik geef mensen dat ‘doe het’ mandaat’
Over zijn manier om tot waardecreatie te komen: “Duurzaamheid, mensen, innovaties. Daar gaat het om. Dat is ook zo mooi aan Mydibel. Wij zijn op het gebied van energie bijna voor 100 procent self supporting, produceren onze eigen elektriciteit door schillen van aardappels te vergisten en daar biogas van te maken. Daarnaast gebruiken we alles van die aardappel, we hebben dus geen afvalstromen. Ik heb hier zes jaar ten dienst van mijn collega’s gestaan, ‘dienend leiderschap’ noem ik dat. Een coach, met 61 jaren levenservaring, die mensen kansen geeft om fouten te maken en daardoor te groeien. Inform, engage, empower. Dat mandaat ‘doe het’ geven!”

Waar CEO Marc Van Herreweghe denkt dat Mydibel over een jaar zou moeten staan? “Ik hoop dat de koper dan de integratie en synergie heeft bereikt die hij voor ogen had. Hij heeft immers een stevige prijs betaald en dat geld moet worden terugverdiend. Verder hoop ik dat alle medewerkers die het goed voor hebben met dit bedrijf een veilig gevoel hebben. Dat ze hun loopbaan duurzaam verder kunnen uitbouwen. Kiezen voor hier, betekent immers kiezen voor continuïteit. Zelf maak ik zeker nog geen pensioenplannen. Dat zou mijn vrouw ook niet toelaten…”

Terugkomend op dé deal, op die overname door Clarebout Group: “De koper is blij Mydibel te hebben, er volgen verdere investeringen, met de acquisitie van Mydibel wordt de Clarebout Groep een familiereus op het grote aardappel wereldtoneel. Iedereen wint, niemand verliest. Hoe mooi kun je het in M&A hebben?”

PERSOONLIJK
Functie: Group CEO Mydibel.
Leeftijd: 61 jaar.
Woonplaats: Grammene (Vlaanderen).
Studie: Polytechniek Brussel.
Gezin, familie: Gehuwd met Els, zoon (38 jaar), twee kleinkinderen (10 en 14 jaar).
Laatst gelezen boek: Good to Great (Jim Collins, over de 30-jarige historie van 28 bedrijven).
Dé vakantie: “Als het maar met de familie is, vrij rustig, verre reizen maakte ik al genoeg.”
Hobby, sport: Economie, fietsen, wandelen, verdiepen in lokale culturen.
Muziek: “Breed spectrum. Als bedrijfsleider van een hoofdsponsor moest ik me al eens in Richard Wagner verdiepen…”
Film, serie: “Ik kan erg lachen om ‘gendarme’ Louis de Funés. Ik hou van wat oudere films, bijvoorbeeld de James Bond-reeks van het eerste uur.”
Auto: “Tja, ik heb er een paar, ben gepassioneerd liefhebber, ik rij ook af en toe op het circuit.”

Gerelateerde artikelen