Oostenrijkse keten koopt winkels en merk Eye Wish
Ook de merknaam Eye Wish en 35 Belgische GrandOptical-zaken zijn onderdeel van de deal. MPG is bekend van optiekketen Hallmann en brillenmerk Robert La Roche.
De verkoop is het gevolg van de toezeggingen die EssilorLuxottica aan de Europese Commissie moest doen om GrandVision te mogen overnemen. GrandVision is tevens het moederbedrijf van Pearle.
De Europese marktwaakhond was bang dat er door de overname in verschillende landen te weinig concurrentie over zou blijven. Onlangs werden daarom ook al winkels in Italië van de hand gedaan.
Niet alle 260 winkels van Eye Wish worden van de hand gedaan, want dat was niet nodig van Brussel. Wel werd bepaald dat GrandVision en EssilorLuxottica de merknaam Eye Wish moesten opgeven. De filialen die bij de brillencombinatie blijven, krijgen binnenkort daarom een andere naam op de gevel die nog niet bekend is.
De verkochte winkels zullen straks worden ondergebracht bij de Optic Retail International Group BENE, een onderdeel van MPG. De deal zal naar verwachting in het eerste kwartaal van volgend jaar wordt afgerond. Hoeveel geld ermee is gemoeid is niet bekendgemaakt.
EssilorLuxottica kondigde de overname van GrandVision in 2019 aan. Met die overname was zo'n 7,3 miljard euro gemoeid, maar de deal kon pas na het nodige juridische gesteggel tussen de partijen definitief worden afgerond. GrandVision verdwijnt begin januari van de beurs in Amsterdam.