Ook DPG mag RTL niet zomaar overnemen van de ACM

De twee beoogde fusiepartners willen hun deal toch doorzetten.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft meer onderzoek nodig naar de gevolgen van de voorgenomen overname van RTL Nederland door DPG Media. Door de overname zou een machtig mediabedrijf ontstaan met een groot aanbod van onder meer televisie, radio en dagbladen.

Volgens de ACM kan DPG door de overname misschien de kwaliteit van en de toegankelijk tot het nieuws verlagen. “Als dat het geval is, kan dat leiden tot een vermindering van de omvang, kwaliteit en pluriformiteit van het algemene nieuwsaanbod aan consumenten”, aldus de mededingingsautoriteit.

Ruim een jaar geleden mislukte de overname van RTL door Talpa. Ook toen gooide de mededingingsautoriteit roet in het eten. Al in 2021 waren er al signalen dat DPG Media de deal met Talpa probeerde te kapen.

Onder DPG vallen verschillende dagbladen, zoals het AD en de Volkskrant, maar ook onlinenieuwswebsite Nu.nl en radiozenders Qmusic en JOE. RTL Nederland is onder meer verantwoordelijk voor de zenders RTL 4, RTL5, RTL7, RTL8, RTLZ en streamingdienst Videoland, evenals nieuwswebsite rtl.nl.

De ACM stelt verder dat DPG door de overname van RTL zijn onderhandelingspositie tegenover persbureau ANP verder kan versterken. Zo zou DPG mogelijk in staat zijn om lagere ANP-tarieven uit te onderhandelen. Daarnaast sluit de ACM vooralsnog niet uit dat DPG dan invloed kan uitoefenen op de nieuwskeuze van het ANP. Ook kan DPG mogelijk besluiten te stoppen met het afnemen van die diensten van het ANP, stelt de ACM.

Wat is de ACM van plan met kleinere fusies? 
Consolidatie via buy & build-initiatieven leidt vaak tot zorgen over het concurrentievermogen. Martijn Snoep, voorzitter van de ACM, deelt op de Private Equity Summit 2024 de plannen van de ACM om ‘kralen rijgen’ te kunnen aanpakken.

Negatieve gevolgen
Dat zou negatieve gevolgen kunnen hebben voor andere mediabedrijven die diensten afnemen van het ANP en uiteindelijk ook voor het algemene nieuwsaanbod aan consumenten, waarschuwt de toezichthouder.

De ACM benadrukt verder dat DPG dankzij de sterkere positie misschien een breder advertentiepakket gunstig kan aanbieden aan adverteerders, onder meer omdat DPG dan veel gegevens heeft over haar gebruikers. Daardoor kunnen andere mediabedrijven misschien niet meer voldoende concurreren om deze advertentie-inkomsten, stelt de ACM.

DPG en RTL moeten nu laten weten of ze de overname willen voortzetten. Dan moeten ze daarvoor een vergunning aanvragen. Daarna gaat de ACM diepgaand onderzoek doen naar de gevolgen van deze overname, aldus de toezichthouder.

Overname wordt voortgezet
RTL Group en DPG Media willen de overname voortzetten. Zij zullen de verlangde vergunning aanvragen. Dat laten de bedrijven in een verklaring weten aan het ANP. “RTL Group blijft volledig samenwerken met de Nederlandse toezichthouder ACM. We blijven erop vertrouwen dat de voorgestelde transactie zal worden goedgekeurd door de bevoegde autoriteiten en in de loop van 2024 zal worden afgerond”, aldus RTL Group.

Erik Roddenhof, topman van DPG Media, heeft “vernomen dat de ACM extra tijd neemt om de voorgenomen overname van RTL Nederland nader te onderzoeken. DPG Media vindt het belangrijk dat de ACM dit traject zorgvuldig doorloopt en we wachten de uitkomsten rustig en vol vertrouwen af.”

Lees ook: Martijn Snoep, bestuursvoorzitter ACM: ‘We willen ook toezicht op de kleinere fusie’

Gerelateerde artikelen