Ondernemers huiverig voor deals met buitenlanders

Terwijl buitenlandse kopers meer bieden dan die uit eigen land.

Nederlandse ondernemers zijn terughoudend als het gaat om de verkoop van hun bedrijf aan buitenlandse partijen. Hoewel 43 procent van de ondernemers wel eens heeft overwogen om hun bedrijf aan een buitenlandse partij te verkopen, ziet slechts zes procent een buitenlandse overname als de beste optie.

Dit schuurt met de gretigheid van buitenlandse kopers, die vaak bereid zijn meer te betalen dan Nederlandse partijen. Dit blijkt uit de recente driemaandelijkse Europese Bedrijfsovernamebarometer van Marktlink. Er zijn volgens Marktlink factoren die een overname door een buitenlandse partij complexer maken, zoals taal- en cultuurverschillen of de fysieke afstand.

“Het gebrek aan bekendheid met buitenlandse kopers zorgt ervoor dat Nederlandse ondernemers kansen laten liggen op een hogere verkoopsom en toegang tot nieuwe markten”, aldus partner Tom Beltman van Marktlink. “De toegang tot de kapitaalmarkt is de reden dat internationale partijen bereid zijn meer te betalen. Ze betalen minder om kapitaal aan te trekken en kunnen met lagere rendementseisen rekenen.”

Beltman geeft aan dat Nederlandse ondernemers vaak kennis missen van de internationale overnamemarkt. “De private equity-mogelijkheden in het buitenland zijn door de omvang van de markt vele malen groter dan in Nederland.”

Marktlink verwacht de komende jaren een toename van overnames en transacties binnen Europa, ook in Nederland.  Zowel vanuit buitenlandse kopers als Nederlandse private equity-partijen die over de grens kansen zoeken.

Het onderzoek is uitgevoerd door Panelwizard in opdracht van Marktlink onder 1.066 Europese directeuren en leidinggevenden van MKB-bedrijven met tien tot 200 medewerkers, waarvan 299 Nederlanders.

Lees ook: The most difficult country to do cross-border deals is…

Gerelateerde artikelen