Nieuw bureau Van Waerde specialiseert zich in commerciële fusie-integratie

Marketing, sales en communicatie krijgen vaak onvoldoende prioriteit bij overnames.

Hans de Winkel (voorheen Menzis, EY) en Hans Dekker (voorheen McKinsey, KPMG Consulting) hebben samen Van Waerde opgericht: het eerste Nederlandse adviesbureau dat zich volledig richt op de pre- en post-merger integratie van merk, marketing, sales en communicatie. Met deze oprichting brengen zij een nieuwe gespecialiseerde dienst naar de Nederlandse M&A-markt.

Van Waerde is een initiatief onder de vlag van Ministry of Marketing, een bureau dat in meer dan tien jaar een sterke reputatie heeft opgebouwd als B2B-specialist in prestatieverbetering op het gebied van merk, marketing en sales. Vanuit deze ervaring richt Van Waerde zich specifiek op een veelvoorkomend probleem bij fusies en overnames: het gebrek aan aandacht voor commerciële integratie, wat leidt tot verlies van medewerkers en omzetdaling.

Onderzoek toont aan dat twintig tot dertig procent van de medewerkers binnen een jaar na een overname vertrekt of overweegt te vertrekken, terwijl bedrijven gemiddeld vijftien procent omzet verliezen in het eerste jaar na een fusie. Toch krijgen marketing, sales en communicatie vaak onvoldoende prioriteit. Van Waerde biedt hiervoor een oplossing met een concreet honderd-dagenplan dat gericht is op het versterken van interne communicatie, het samenvoegen van commerciële teams en het optimaliseren van processen.

“De sleutel van een succesvolle overname ligt bij hoe je commerciële functies op elkaar afstemt en communiceert naar medewerkers”, zegt Hans de Winkel, DGA en Senior Consultant bij Van Waerde. Zijn compagnon Hans Dekker vult aan: “Met een duidelijke communicatieaanpak en focus op integratie zorgen we ervoor dat medewerkers weten waar ze aan toe zijn, zelfs als er weinig nieuws is.”

Van Waerde helpt bedrijven bij onder meer de analyse en integratie van marketing- en salesactiviteiten, het verbeteren van commerciële processen en het verhogen van de medewerkerstevredenheid. Daarbij biedt het bureau ook tools om de Return on Investment (ROI) van integratie-inspanningen te meten, zoals merkwaardeberekeningen.

Met deze propositie richt Van Waerde zich op organisaties die zich voorbereiden op een fusie of overname, of die kampen met integratie-uitdagingen na een deal.

Related articles