“Niche-investeringen in cyclusgedreven sectoren nog steeds interessant”
Hoe ben je in het M&A-vak gerold?
"Ik heb veel interesse in investeren en affiniteit met het ondernemerschap. Daardoor ben ik tijdens mijn studie gaan beleggen bij een studentenbeleggingsclub en heb ik voor een financemaster in Tilburg gekozen, waarin deze elementen gecombineerd worden. Vervolgens ben ik via een stage bij NIBC beland, waar we vanuit een partnergedachte ondernemers en aandeelhouders ondersteunen bij groei-investeringen en buy-outs.”
Veel jonge M&A’ers zeggen affiniteit te hebben met het ondernemerschap. Waarom heb je zelf niet voor het ondernemerschap gekozen?
“Het mooie aan het M&A-vak is dat je van veel verschillende ondernemers kunt leren, omdat je intensief met hen samenwerkt. Daarnaast ben ik met ons product, mezzanine en minority equity, op beslissende momenten bij ondernemingen. Daardoor zit je relatief dichtbij wanneer het goed of minder goed gaat, hier leer je veel van. Wie weet dat ik in de toekomst, met deze opgedane ervaring, het goede idee, startkapitaal en netwerk eens voor de andere kant van de tafel kies.”
"Ik hecht ik veel aan sterke persoonlijke relaties."
Wat is er voor nodig om succesvol te zijn in het M&A-vak in de toekomst?
"Je moet jezelf kunnen onderscheiden binnen een expertise, waarbij kennis, netwerk en reputatie belangrijk zijn. Wanneer je een goede nichepositie hebt kan je complexere deals aan en zal je niet gemakkelijk vervangen kunnen worden door automatisering. Zelf hecht ik veel aan sterke persoonlijke relaties. Een vervelende boodschap overbrengen, bijvoorbeeld een deal die niet doorgaat, zal ik nooit per mail doen.”
Hoe kijk jij tegen de huidige M&A-markt aan?
“Op dit moment is er erg veel geld in de markt, zowel aan de koopkant als aan de bankfinancieringskant. Dat zal op den duur wel omslaan, maar wanneer – ik ben geen macro-econoom – is lastig te zeggen. Wel zie je dat bepaalde markten door Italië, Trump en de Brexit een stuk onrustiger zijn."
"Het is belangrijk om je competitie goed in te schatten."
Hoe proberen jullie in deze markt waarin veel geld beschikbaar is en hoge multiples worden betaald de goede deals eruit te pikken?
“Door het grote dealaanbod moet je efficiënt met je tijd omgaan en duidelijke investeringscriteria hebben. Het is belangrijk om je competitie goed in te schatten en zo snel mogelijk exclusief of bilateraal te gaan. Wij trekken vaak intensief op met het management, om te voorkomen dat je te laat in het proces een bieding doet. Blijft het een competitief proces en zit er een adviseur tussen, dan is het een kwestie van goed doorvragen om je kansen in te schatten. Cyclusgedreven sectoren zoals de uitzendsector en marketing zitten nu op de top van de cyclus. In zulke sectoren is het nu minder interessant om een belang te nemen in een generalist, want daar is het lastig waarde toevoegen. In zulke sectoren kijken we alleen naar ondernemingen met een unieke propositie. Ook proberen we no go’s, bijvoorbeeld een gebrekkige alignment tussen aandeelhouders snel te doorgronden.”
Denk je dat de jongere generatie M&A’ers anders tegen bepaalde zaken, bijvoorbeeld de work-life balance aankijkt dat meer ervaren vakgenoten?
“Ik vind het lastig om te zeggen of er generatieverschillen zijn qua work-lifebalance. M&A is nu eenmaal een deadline-gedreven wereld, dus er zijn situaties waarin er hard gewerkt moet worden en dat weet je van tevoren. Door bijvoorbeeld efficiënt om te gaan met de selectie van leads en door onderling heldere afspraken te maken kun je een goede work-life balance houden en dat is in ieders belang.”
Wat zijn je ambities?
"Mijn ambitie is om de komende jaren mijn ervaring te verbreden en te verdiepen, met als uiteindelijke doel een partnerschap bij een (eigen) fonds.”