MKB-ondernemers willen verkopen, maar durven niet
Hoewel Nederlandse ondernemers relatief gelukkig zijn met hun onderneming (87 procent zegt voldoening te halen uit het ondernemerschap) overweegt ongeveer een derde van hen te stoppen met ondernemen. Zestig procent van hen heeft geen duidelijke exitstrategie. Dit gebrek aan voorbereiding kan leiden tot aanzienlijke problemen bij de verkoop van hun bedrijf.
Dat komt naar voren uit een onderzoek van Marktlink onder ruim duizend Europese MKB-ondernemers. De wens om vroegtijdig te stoppen, is in heel Europa kleiner dan in Nederland. Ongeveer een kwart van de ondernemers in heel Europa overweegt om te stoppen.
Wil om vervroegd uit te treden
Ongeveer de helft van de ondervraagden staat open voor vervroegde uittreding. De helft heeft actief nagedacht over opvolging. Toch blijkt het plannen van een exit voor veel ondernemers complex en uitdagend, zo constateert Marktlink.
Hoewel opvolging een onderwerp van overweging is voor MKB-ondernemers, ontbreekt het bij bijna de helft aan een duidelijke exitstrategie. MKB-ondernemers zetten niet vaak de stap naar daadwerkelijke actie.
Emotionele en praktische bezwaren
Daarbij geeft ruim de helft (53%) aan dat stoppen geen serieuze optie is. Marktlink suggereert dat MKB-ondernemers emotionele en praktische obstakels ervaren die hen ervan weerhouden om daadwerkelijk te stoppen.
De meest gehoorde argumenten om te stoppen zijn het gebrek aan voldoening en de wens om meer tijd voor persoonlijke zaken te hebben. Ook de toenemende uitdagingen zoals druk op marges, bureaucratie, de nasleep van de coronapandemie en geopolitieke spanningen, kunnen de wil aanwakkeren om te stoppen.
Geen idee wat het bedrijf oplevert
Ook hebben ze moeite om hun bedrijf los te laten en deinzen ze terug voor het verkoopproces. Ruim de helft (51%) is onzeker over wat er op hen afkomt bij een verkooptraject.
Ruim de helft (52%) van de MKB-ondernemers weet niet precies wat hun bedrijf moet opleveren. Minder dan een derde weet dat wel. Ze hebben wel een bepaalde financiële doelstelling, maar die volstaat niet altijd om de knoop door te hakken.
Nergens een opvolgingsplan te bekennen
Een van de meest urgente uitdagingen voor familiebedrijven is een duidelijk en uitvoerbaar opvolgingsplan. Nog geen kwart (23%) heeft zo’n plan. Marktlink waarschuwt dat gebrek aan opvolging kan leiden tot strategisch zwalken en zelfs verlies van waarde. In sommige gevallen kan het leiden tot het faillissement van een anders levensvatbaar bedrijf.
Lees ook: De droomexit van Mployee: Een in Rotterdam gevestigde Salesforce-oplossing overgenomen door Bullhorn