Nederlandse bedrijven in trek bij Amerikaanse kopers

Na een sterk eerste kwartaal blijft de wereldwijde fusie- en overnamemarkt ook de komende maanden groeien en Nederlandse bedrijven zijn in het bijzonder gewild. Dat blijkt uit de 16e editie van de Global Capital Confidence Barometer van EY, een enquĂȘte onder meer dan 2.300 topbestuurders in 43 landen.

Een overgrote meerderheid van de topbestuurders (96%) verwacht dat de wereldwijde fusie- en overnamemarkt het komende jaar verbetert of stabiel blijft. Van de ondervraagde topbestuurders verwacht 56% een overname te doen in de komende 12 maanden, een stijging van 6 procentpunten ten opzichte van een jaar geleden.

Steven Spiekhout, Partner bij EY Transaction Advisory Services: “In het laatste kwartaal van 2016 was de internationale fusie- en overnamemarkt in de greep van geopolitieke onzekerheid. Nu zien we dat die onzekerheid afneemt en de markt weer op stoom komt. Het momentum is daar: het vertrouwen in de economie en de winstgevendheid van bedrijven stijgt, er is een kapitaaloverschot en de rente is laag. Vanuit zowel het perspectief van kopers als verkopers is het een perfecte tijd voor overnames.“

Nederlandse bedrijven in trek

Internationale bedrijven kijken vooral over de grens voor overnames. Slechts 36% van de ondervraagde bedrijven richt zich op overnames binnen de landgrenzen in de komende 12 maanden. Europese, en Nederlandse bedrijven in het bijzonder, zijn gewild, aldus Steven Spiekhout.

“In onze praktijk zien wij dat met name vanuit de Verenigde Staten de vraag naar bedrijven in Europa en Nederland groot is. Dit komt voornamelijk door een sterke dollar en hoge beurskoersen in de VS. De Verenigde Staten neemt de plaats in van China. Kapitaalrestricties zorgen er voor dat Chinese kopers een pas op de plaats maken.”

Disruptie leidt tot deals

Om met een snel veranderende omgeving om te gaan ontwikkelen bedrijven flexibele strategieën. Een grote meerderheid van de topbestuurders (73%) kijkt frequenter kritisch naar de portfolio om adequaat te kunnen reageren op de laatste ontwikkelingen in hun industrie.

En startups dagen de bestaande verdienmodellen uit. Veel bedrijven zijn derhalve op zoek naar mogelijkheden om samen te werken met dergelijke startups om innovatie te versnellen. Het ‘kopen’ van innovatie is een steeds belangrijker motief voor overnames. 

Gerelateerde artikelen