Nederlandse bedrijven blijven inclusief, anders dan in de VS
VNO-NCW verwacht niet dat Nederlandse bedrijven hun initiatieven op het gebied van diversiteit, gelijkheid en inclusiviteit zullen staken, zoals momenteel gebeurt in de Verenigde Staten.
“Deze ontwikkeling herkennen wij niet in Nederland. Bedrijven zijn hier breed bezig met diversiteit en inclusiviteit en werken hier ook actief aan”, zegt een woordvoerder van de werkgeversorganisatie tegen het ANP.
Volgens hem doen veel bedrijven in Nederland inspanningen op het gebied van bijvoorbeeld gendergelijkheid. “Daarbij maken bedrijven actieplannen voor meer vrouwen in de top en de subtop van bedrijven. Ook zien we dat veel bedrijven en ook cao’s aandacht hebben voor inclusiviteit en diversiteit, bijvoorbeeld met flexibiliteit in religieuze feestdagen”, stelt de zegsman van VNO-NCW. “Een sociaal en inclusief Nederland is ook een van de pijlers van onze visie Naar een sterker NL”, vervolgt hij.
In de VS zijn een aantal grote bedrijven recent gestopt met verschillende initiatieven op het gebied van diversiteit, gelijkheid en inclusiviteit. Dit gebeurde na kritiek van activisten op bedrijven die dit woke beleid promoten. Het gaat om onder andere de Amerikaanse doe-het-zelfketen Lowe’s, whiskymaker Brown-Forman, bekend van het merk Jack Daniel’s, motorfabrikant Harley-Davidson en de maker van landbouwmachines Deere.
De bedrijven schroefden hun beleid op dit vlak terug na een campagne van de bekende activist Robby Starbuck tegen ‘woke’ bedrijven. De terugtrekking maakt deel uit van een bredere tegenreactie in het bedrijfsleven, waardoor bedrijven hun programma’s van de afgelopen jaren heroverwegen. “Het is tijd om van deze beleidsregels af te stappen en weer neutraliteit en gezond verstand terug te brengen in het bedrijfsleven”, zei activist Starbuck eerder.
M&A Community verwacht geleidelijke toename in diversiteit
M&A en private equity-professionals vinden diversiteit belangrijk en ze denken dat het gaat toenemen de komende jaren. Zestig procent denkt dat het heel geleidelijk zal gaan met een paar procent per jaar. Veertig procent gelooft dat het juist met flinke sprongen zal toenemen, waarvan negentien procent denkt dat dit ook geldt voor senior functies en directiefuncties.
Dat blijkt uit het laatste M&A Trendonderzoek van M&A en Ansarada.
Diversiteit en inclusie zijn belangrijk voor bedrijven om verschillende redenen, vindt het merendeel van de M&A-markt: intrinsieke motivatie om ‘het juiste te doen’, verbetering van de bedrijfscultuur en besluitvorming, en noodzaak vanwege de krappe arbeidsmarkt. Ook is er druk vanuit de markt, bijvoorbeeld van pensioenfondsen zoals ABP, die bedrijven willen uitsluiten die geen goed diversiteitsbeleid hebben.
Een belangrijk obstakel voor het bevorderen van diversiteit is het tekort aan vrouwelijke kandidaten en kandidaten met andere diverse kenmerken, zoals etnische achtergrond of seksuele geaardheid. Dit probleem wordt onderkend door professionals in de sector, die erkennen dat de toename van diversiteit, vooral in senior posities, langzaam gaat. Er is echter een toenemende bereidheid om dit thema te omarmen en diversiteit te bevorderen, waarbij genderdiversiteit vaak als eerste stap wordt gezien.
Best Diversity Firm tijdens M&A Awards 2024
Tijdens de M&A Awards van 2024 zal wederom een award worden uitgereikt voor de Best Diversity Firm. De jury kiest de winnaar uit de ingezonden cases op basis van de volgende criteria:
• Innovatief – Wat dit kantoor doet op het gebied van diversiteit, gelijkheid en inclusiviteit (DEI) is innovatief en anders.
• ‘Move the needle’ – Wat dit kantoor doet zorgt voor aantoonbare verandering.
• Reproduceerbaar – Wat ze doen is te repliceren en krijgt zo navolging in de M&A-sector.
Je kunt je kantoor nu voordragen voor de Best Diversity Firm Award van 2024:
Lees ook: Steeds meer inzet voor D&I-beleid, maar de echte verandering moet nog komen