Mogelijk Amsterdamse IPO voor ’s werelds grootste reclamebureau
Het Franse media- en entertainmentconcern Vivendi overweegt het reclame- en communicatiebureau Havas apart naar de Amsterdamse beurs te brengen.
De beursgang moet plaatsvinden na de opsplitsing van het Franse concern in drie afzonderlijke onderdelen. Vivendi wil zichzelf splitsen in Havas, mediabedrijf Canal+ Groupe en een uitgeverijgroep.
Het doel van de beoogde splitsing is het realiseren van meer waardecreatie. Volgens Vivendi wordt het bedrijf namelijk ondergewaardeerd op de beurs omdat beleggers een hoge zogeheten conglomeraatkorting hanteren. Dat wil zeggen dat de beurswaarde van het gehele concern lager is dan de totale waarde van de verschillende bedrijfsonderdelen.
Havas is een van de grootste reclamebureaus ter wereld met activiteiten in meer dan honderd landen en een jaaromzet van zo’n 2,7 miljard euro. Havas is ook in Nederland actief.
Het zou de tweede keer zijn dat Vivendi een onderdeel naar het Damrak brengt. In 2021 bracht het concern al zijn muziektak Universal Music Group (UMG) apart naar de Amsterdamse beurs.
Vivendi verwacht dat eind oktober een besluit wordt genomen over de plannen om het concern op te breken. De aandeelhouders kunnen dan stemmen over het besluit.