Moederbedrijf zet Pizza Hut mogelijk op straat
De Amerikaanse restaurantgroep Yum Brands overweegt Pizza Hut in de etalage te zetten. De verkoop bij de pizzaketen loopt al zeven kwartalen op rij terug, in het VK ging de franchisenemer zelfs failliet. Reden voor Yum Brands om aan te kondigen dat het “strategische opties onderzoekt voor zijn Pizza Hut-keten”. Dat is een formulering die vaker wordt gebruikt als er een afscheid in de maak is.
Topman uitte zich minder omfloerst wat betreft de bedoelingen. “De prestaties van Pizza Hut tonen aan dat er aanvullende maatregelen nodig zijn om het volledige potentieel van het merk te realiseren. Dit zou mogelijk beter buiten Yum Brands kunnen worden uitgevoerd.”
Meer bedrijven in de fastfoodsector zitten in de hoek waar de klappen vallen. Onlangs maakte Apollo Global Management bekend het bod van 2,1 miljar dollar op pizzaketen Papa John’s in te trekken. Dit vanwege tegenvallende resultaten van de Amerikaanse beursgenoteerde keten.