Milieukundig bodemonderzoeker Grondslag naar Sansidor

De deal past in de consolidatiegolf in de ingenieursbranche.

Grondslag, een bedrijf uit Kamerik gespecialiseerd in milieukundig bodemonderzoek, is overgenomen door Sansidor, een netwerkbedrijf in de ingenieurssector.

Na meer dan dertig jaar als zelfstandig ingenieursbureau kiest Grondslag voor aansluiting bij een grotere groep. Pieter de Vries, oprichter en aandeelhouder van Grondslag, hoopt dat de aansluiting zorgt voor continuïteit en kansen voor verdere groei, terwijl het bureau zijn eigen identiteit behoudt.

Sansidor is een netwerk van bedrijven in de ingenieursbranche. De groep is in 2018 ontstaan door de overname van verschillende inspectiebedrijven door investeerder HC Partners. Medio 2024 kwam ook investeerder IK Partners aan boord. Bij die gelegenheid werd aangekondigd dat Sansidor het tempo van overnames zou opvoeren, vooral in Duitsland.

Sansidor bestaat uit zo’n twintig bedrijven met rond de 450 medewerkers. De groep is actief in zes segmenten: waterveiligheid, brandbeveiliging, elektriciteit, integriteit van gebouwen en de twee niches infectiepreventie en luchtmetingen.

Door de toetreding van Grondslag ontstaat binnen Sansidor het nieuwe cluster Bodem, Infra & Omgeving, met als doel de dienstverlening in bodemonderzoek, infrastructuur en milieuvraagstukken verder uit te bouwen. Grondslag is actief vanuit vestigingen in Kamerik, Heerhugowaard en Steenwijk.

De twee aandeelhouders van Grondslag, De Vries en Groot, zijn tijdens het overnametraject begeleid door Lieke Kessels-Janssen, Maurice Koopmans, Tim Brekelmans en Maartje Korten van Aeternus. Juridische ondersteuning werd verzorgd door Stijn Rijpma en Sam Peters van Taylor Wessing.

De deal tussen Grondslag en Sansidor past binnen een bredere consolidatiegolf in de ingenieursbranche. Door thema’s als klimaatverandering, verduurzaming, de energietransitie, woningnood en verouderde infrastructuur neemt de vraag naar ingenieurs en bodemonderzoekers de komende jaren toe. Bureaus zien deze kansen en gebruiken overnames om marktaandeel te winnen of hun expertise en teams uit te breiden.

Related articles