Middenbedrijf met investeerder aan boord actiever met decarbonisatie

Ondanks groeiende overtuiging voor decarbonisatie heeft 62 procent van de middelbedrijven moeite met de financiering daarvan. Is er echter een investeerder die participeert in een middelgroot bedrijf, dan zijn er gemiddeld dertien procent meer initiatieven om decarbonisatie te realiseren.
Dat blijkt uit de derde editie van de Argos x Boston Consulting Group barometer, dat onderzoek deed onder 700 middelgrote bedrijven uit zeven Europese landen. Het sterk gestegen draagvlak bij het middenbedrijf doet zich voor in alle sectoren. Ook in de landbouw- en agrovoedingssectoren, waar vorig jaar nog maar de helft van de middelgrote bedrijven overtuigd was van decarbonisatie. Nu is daar tachtig procent om.
Van de Europese middelgrote bedrijven ziet 85 procent decarbonisatie als een strategische kans. Vorig jaar noemden nog ‘slechts’ tweederde (67%) decarbonisatie van strategisch belang. Bijna negen op de tien bedrijven (88%) ondernam dit jaar ook actie voor de ecologische transitie en bijna de helft (48%) investeert in decarbonisatie.
Bijna tweederde (63%) van de middelgrote bedrijven kiest voor decorbonisatie omdat de klanten dat op prijs stellen, vooral in de B2B-markt. Een op drie bedrijven zegt dat dit concurrentievoordeel oplevert en ruim de helft (53%) rekent op decarbonisatie als onderscheidende factor.
Regelgeving is de op een na belangrijkste drijfveer, waarbij zeventig procent van de bedrijven dit ziet die als belangrijkste aanjager. Maar de complexiteit van nieuwe beleidsmaatregelen en de onduidelijkheid vormen een obstakel.