Meta verkoopt gifjesplatform Giphy na besluit Britse toezichthouder

Moederbedrijf van Facebook moet Giphy afstoten.

Bijna tweeënhalf jaar nadat Meta (toen nog Facebook) gifjesplatform Giphy kocht, wordt de techgigant gedwongen tot verkoop. De Britse concurrentietoezichthouder Competition and Markets Authority (CMA) oordeelt dat de overname slecht is voor sociale media en de advertentiemarkt.

De CMA vreest dat er te weinig keuze overblijft voor gebruikers van socialemediaplatforms na de overname van Giphy, waar Meta in het voorjaar van 2020 400 miljoen dollar voor overhad. Daarnaast zou ook de concurrentie op de markt voor onlineadvertenties lijden onder de overname, omdat Meta gifanimaties van concurrerende platforms zou kunnen verwijderen. 

Meta is teleurgesteld over het besluit maar legt zich er bij neer. Aan wie Giphy verkocht gaat worden is nog niet duidelijk. Hoewel beide bedrijven Amerikaans zijn, heeft de Britse toezichthouder er wel iets over te zeggen omdat de partijen actief zijn in het Verenigd Koninkrijk. Vertrekken uit het VK is voor de partijen geen optie.

Meta kocht het bedrijf in mei 2020 voor 315 miljoen dollar. Daarmee is het een veel kleinere overname dan die van Instagram (1 miljard dollar) en WhatsApp (19 miljard dollar).

Achteraf kwam er veel kritiek op de toestemming die Facebook kreeg van de toezichthouders voor deze overnames. De overname kwam Meta eerder al op een boete van 50,5 miljoen pond te staan. Giphy moest apart worden gehouden van de rest van het concern voordat de Britten toestemming zouden geven, maar Meta was daar naar de mening van de CMA te vaag over.

 

Gerelateerde artikelen