Meer overnames van agency’s met minder omvang per deal

Veel vraag naar e-commerce, performance marketing, marketing automation en AI. 

De M&A-markt voor digitale agency’s zit in een stroomversnelling. In de eerste helft van dit jaar werden tientallen deals gesloten in de bureauwereld, maar de gemiddelde omvang per overname nam af. Dat kwam naar voren op een M&A-evenement van Dutch Digital Agencies, de bracheorganisatie voor digitale bureaus.

Grote overnames zullen steeds meer plaatsmaken voor kleinere, strategische transacties. De focus van investeerders en andere kopers is gericht op niches zoals e-commerce, performance marketing, marketing automation en AI.

Hoewel nieuwe groepen ontstaan, zijn er nog weinig exits van bestaande platforms, maar volgens Rob Knevels van M&A-bureau Match Plan is het een kwestie van tijd voordat internationale investeerders instappen die de mid-market opnieuw in beweging brengen.

Bureaus met langdurige partnerships, retainer-modellen en solide kasstromen worden hoger gewaardeerd dan bureaus met losse projectomzet. Het professionaliseren van de financiële huishouding en het borgen van vrije kasstromen dragen direct bij aan waardestijging.

Voor de rest van 2025 en 2026 verwacht Match Plan een stabiele dealflow in de Benelux, met vooral kleine transacties en fusies. Gespecialiseerde labels zullen hun positie verder versterken en steeds vaker Europees opschalen. Ook de eerste exits van bestaande bureaugroepen richting grotere investeerders lijken nabij.

Related articles