Matthijs Ingen-Housz: ‘Wij willen startups helpen wereldproblemen op te lossen’

Focus op de startups en scale-ups, marktleiderschip binnen die focus. Matthijs Ingen-Housz, grossier in M&A Awards, over de komende twaalf maanden in de wereld van fusies en overnames.

Sterke dalingen in de dealvolumes en marktactiviteiten voor Nederland en Europa, mede door de stijgende rente, de hoge inflatie, de oorlog in Oekraïne, die op de loer liggende recessie… Louter naar de sec-antwoorden op de M&A Trend Survey 2022 kijkend, zou je de indruk krijgen dat Matthijs Ingen-Housz van het gelijknamige advocatenkantoor somber gestemd is. 

Maar in de sector waar hij met zijn acht collega’s werkt verwacht Ingen-Housz op wat langere termijn juist veel verdere groei. 

Hij is met zijn kantoor INGEN HOUSZ marktleider als adviseur van startups en venture investeerders. Opvallend genoeg voor een relatief klein kantoor: ook in het zogenaamde late stage segment waarbij aandeleninvesteringen boven de €50 miljoen worden gedaan. Zo bleek bijvoorbeeld in het portret dat M&A Magazine maakte van een door Ingen-Housz begeleide deal: de financieringsronde van 177 miljoen dollar in de Eindhovense scale-up Sendcloud. Het kantoor richt zich op de tech-sector, of in de woorden van Ingen-Housz: “de economie van de toekomst”. “Op de lange termijn is daar nog altijd sprake van een sterk opgaande trend. De Covid-19 pandemie heeft daarbovenop digitale versnelling teweeggebracht. Nu zakken we als sector tijdelijk terug en zijn we terug op de lange termijn trendlijn.” 

Amerikaanse investeerders-hausse 
Ingen-Housz ondersteunt veel Nederlandse startups die in de belangstelling staan van Amerikaanse investeerders. Mede daarom beantwoordt hij de survey vragen over ‘Welk land voorloper zal zijn bij het overnemen van bedrijven in Nederland?’ kort en direct: USA. 

“Amerikaanse VC investeerders weten Nederlandse startups nu goed te vinden”, zegt Matthijs Ingen-Housz. “Sinds de pandemie zijn geografische afstanden minder relevant. Angelsaxische VCs zien hier nu kansen. Ze hebben ontdekt dat hun fondsrendementen afhankelijk zijn van die ene mega-klapper en willen aandelen hebben in zo’n potentiële unicorn.  Dat ze quitte spelen of verlies maken met die andere investeringen in hun fonds nemen ze dan graag op de koop toe. Dit betekent dat de instapprijs voor veel Amerikaanse investeerders minder van belang is. Dit klinkt als risicovol en dat is het ook.  Maar de ondernemers, de founders, mogen van zulke VCs bij een grotere investeringsronde al een deel van hun aandelen verkopen, zodat de neuzen dezelfde kant op staan. Het is een cliché maar waar: Amerikanen geloven in entrepreneurs. Amerikanen hebben goed door dat veel goede entrepreneurs hun onafhankelijkheid erg op prijs stellen, en geven zulke toppers veel ruimte. Deze karakteristieken maken Amerikaanse investeerders erg aantrekkelijk voor de meest ambitieuze startup ondernemers. Gelukkig zien we steeds meer Nederlandse investeerders ook met die Amerikaanse mindset opereren.”

As long as the music is playing, you’ve got to get up and dance
En, zijn sombere verwachtingen voor de dealvolumes binnen de algehele M&A-markt ten opzichte van recordjaar 2021 ten spijt, Matthijs Ingen-Housz ziet dat er nog steeds flink wordt ‘door-geïnvesteerd’. Hij spreekt van “een gezonde correctie” “De situatie in growth equity vorig jaar deed denken aan die uitspraak van Chuck Prince, de baas van Citibank, net voor de 2008 financiële crisis uitbrak “When the music stops, in terms of liquidity, things will be complicated,” zei hij “But as long as the music is playing, you’ve got to get up and dance.” Veel startups hebben vorig jaar opportunistisch, versneld veel geld opgehaald, de waarderingen waren enorm hoog en in sommige sectoren zoals B2B software, fintech leek geld haast onbeperkt beschikbaar. Tja, dan is elke teruggang, zoals we die nu zien, al snel groot.”

Dansen niet gestopt
Is de muziek nu gestopt? Ingen-Housz, lachend: “Het dansen is niet gestopt. We leven in een tijd met enorme kansen voor entrepreneurs. Voor mensen die de wereld willen, nee, móeten redden met nieuwe technologie. Denk aan technieken om CO2 uitstoot te verminderen, maar ook biotech, kunstmatige intelligente, quantum-computing. Maar we zien wel een heel andere markt, vergeleken met dat euforische jaar 2021.” 

Vooral ‘late stage’ geraakt 
“In venture en growth equity is door de crisis vooral de ’late stage’ geraakt, zeg maar het stadium dat een IPO normaliter ook een optie wordt. De waarderingen zijn daar in navolging van de NASDAQ flink ingezakt, denk aan de 85% gezakte waardering van de Zweedse ‘buy now, pay later’ fintech Klarna. In de segmenten waar de waarderingen tijdens de pandemie het meest omhoogschoot, zijn de waarderingen nu juist het meest gezakt. In ‘early stage’ is ‘t anders, in dat segment wordt immers geïnvesteerd met een langere tijdshorizon, de terugval in waarderingen is daar nu beperkter.”

Voor deeptech is situatie nijpender
“Ten opzichte van 2021 is het een feit dat er voorzichtiger wordt geïnvesteerd, dat processen langzamer gaan, dat waarderingen lager zijn. In venture capital en growth equity deals is de ‘multiple’ die betaald wordt op ‘monthly recurring revenue’ dit jaar aanzienlijk teruggezakt naar historisch gezien meer gebruikelijke multiples. Maar fondsen hebben meer ‘dry powder’ dan ooit. Ook veel startups hebben voorlopig nog genoeg geld in kas. Al verschilt de situatie per segment, deeptech heeft vorig jaar niet kunnen profiteren van de hausse, dus daar is de situatie nijpender.” 

Venture debt
Gevraagd naar andere trends op het gebied van zijn focus antwoordt Ingen-Housz: “Venture debt, schuldfinanciering wordt steeds vaker verstrekt aan startups. Ook nu nog. In aanvulling op aandelenfinanciering. Door partijen als de Europese Investeringsbank (EIB) (EIC Accelerator), Invest-NL, Kreos Capital, Columbia Lake Partners en TriplePoint Capital. Hun loketten zijn open.”

Grote familie
Matthijs Ingen-Housz ziet ook voor zijn eigen kantoor, voor zijn eigen nichemarkt vooral kansen en minder belemmeringen.  “Wij zijn klein, maar het voelt bij ons als één grote familie, met vooral jonge dertigers”, zo zei hij vlak voor de jaarwisseling in een interview met deze website. “Ons team is enerzijds extreem specialist, maar anderzijds generalist, we zijn uit het traditionele hok van de advocaat gestapt. Juridische punten zijn belangrijk, maar daarmee maken we niet het verschil. We zijn allemaal sterk gericht op de financiële aspecten van transacties, en ook op de menselijke aspecten. Júist het feit dat wij een 'cap table' kunnen lezen en precies weten wat de internationale standaard is in de markt, zorgt dat wij heel gericht kunnen adviseren. We zorgen voor maximale onderhandelingsresultaten met minimale frictie. Dagelijks doen we introducties en aanbevelingen aan onze klanten, met welke co-adviseur of investeerder wel of niet in zee te gaan. Ook aan die rol is veel behoefte. Wij zijn klein, maar het voelt bij ons als één grote familie met vooral jonge dertigers. Een all star-team, dat elkaar alle ruimte biedt om ambities waar te maken, met dagelijks veel klantcontact. We bieden maximale ontplooiing van ieders talenten, fijne relaties met collega’s en klanten. Het met alles wat je in huis hebt de klant verder helpen en toegevoegde waarde bieden. Klanten waarvan we geloven dat die de wereld beter maken.”

Zonder juridisch harnas
Ingen-Housz hierover een jaar later: “Wij werken als adviseur en gids bij belangrijke momenten in het bestaan van een startup. We zetten alles in wat we in huis hebben, niet alleen onze juridische kennis. Het is prachtig om zonder juridisch harnas het verschil te maken voor mensen die zélf met hun jonge bedrijven dat verschil willen maken.  Een traditionele advocaat wil de klant vooral wijzen op alle juridische risico’s. Maar dat is niet waaraan partijen in ons segment steeds behoefte hebben, immers er zijn inherent bij de startup nog veel grotere commerciële risico’s. Wij zijn vaak hun belangrijkste adviseur, dus overmatige aandacht voor alleen de juridische aspecten en risico’s zou onevenwichtig zijn. Er is vooral ook behoefte aan oplossingen, getting the deal done, sturing, focus op wat echt belangrijk is, verbinding met relevante marktpartijen, en dat bieden wij.”

Denken in kansen
INGEN HOUSZ’ kernwaarden zoals die op hun website staan, omvatten opvallend genoeg startup culture, entrepreneurial mindset en focus. Ingen-Housz zegt daarover: 

“Wij spiegelen veel van wat we onze klanten zien doen. Wij denken in kansen, niet alleen in risico’s. Dat is het handelsmerk van ons kantoor. Het grootste risico voor een VC-investeerder? Dat is als je géén investering doet, die je – achteraf beschouwd – wél had moeten doen. Voor een startup ondernemer? Dat je niet doorpakt op een kans. Dat je die kans hebt laten lopen. Dat wil je niet.

Als kantoor denken we voor onze eigen toekomst ook zo, we zien veel kansen buiten de gebaande paden, we volgen een ‘blue ocean’ strategie.”  

Gids
Onder de streep toch veel positiviteit bij Matthijs Ingen-Housz. Voor zijn kantoor ziet hij veel groeikansen, in de tech-sector is navenant veel vertrouwen.  Hij vat nog eens samen: “De uitdagingen waar de wereld voor staat zijn gigantisch. Wat is er nou mooier dan werken aan de oplossingen voor de toekomst, met ondernemers die kansen zien, die kansen grijpen. Geweldig om voor hen die gids te zijn, méér nog dan adviseur of advocaat. Startups, de economie van de toekomst, is ons terrein. Verbindingen leggen, positieve impact hebben, daar gaat het om. Ik ben trots op mijn collega’s. Wij willen startups en investeerders helpen wereldproblemen op te lossen. Het avontuur is pas net begonnen.”
 

Gerelateerde artikelen