M&A-markt in Nederland groeit dankzij de kleinere deals

De gemiddelde verkooprijs van een MKB-bedrijf is nu 4,8 keer de brutowinst.

De Nederlandse overnamemarkt is het afgelopen half jaar licht gegroeid. In de eerste helft van 2024 steeg het aantal deals met twee procent. De gemiddelde verkooprijs van een MKB-bedrijf liep op naar 4,8 keer de brutowinst.

Dit is een van de uitkomsten van de Overname Barometer, het periodieke onderzoek van de overnameplatforms Brookz en Dealsuite naar cijfers en trends in de Nederlandse overnamemarkt. Het onderzoek vond plaats onder 289 Nederlandse M&A-kantoren die zich richten op bedrijven met een omzet tussen een half miljoen en vijftig miljoen euro.

Minder grote deals

Na een stroef eerste kwartaal is de Nederlandse overnamemarkt met name in het tweede kwartaal van 2024 goed op stoom gekomen. Gestimuleerd door een dalende rente leidde dat per saldo tot een toename van het aantal verkochte bedrijven. Vergeleken met de tweede helft van vorig jaar steeg het aantal verkooptransacties in de afgelopen zes maanden met twee procent.

Er werden met name meer bedrijven met een kleinere dealwaarde verkocht van minder dan vijf miljoen euro. Het aandeel deals van bedrijven met een dealwaarde meer dan vijf miljoen euro daalde daarentegen van 42 naar 35 procent.

De verkoopprijzen namen het afgelopen half jaar licht toe. Gemiddeld werd voor een MKB-bedrijf 4,8 keer de brutowinst betaald, een stijging van ruim één procent.

Bedrijven sneller verkocht

De barometer laat verder zien dat bedrijven steeds sneller worden verkocht. Een kwart van de verkochte bedrijven is jonger dan tien jaar. Ruim de helft van alle ondervraagde adviseurs (54%) rapporteert dat bedrijven op dit moment (aanzienlijk) sneller naar de markt komen dan tien jaar geleden. Slechts veertien procent van de bedrijven blijft langer dan twintig jaar in het bezit van dezelfde eigenaar.

Volgens Floyd Plettenberg, CEO van Dealsuite, zijn deze cijfers een bevestiging van een trend: “De nieuwe generatie ondernemers buffelt niet meer door om het later eventueel over te dragen aan de kinderen. Als jongere ondernemers hun bedrijf na een aantal jaren goed kunnen verkopen, kiezen ze daarvoor.”

“Bovendien zijn bedrijven tegenwoordig eerder toe aan een ander soort management. De verkoper begint daarna wel weer wat nieuws, gaat investeren of verhuurt zichzelf als ZZP’er.”

Pijplijn goed gevuld

Parallel aan de groeiende overnamemarkt is ook de pijplijn bij de advieskantoren goed gevuld en zijn de vooruitzichten voor de tweede helft van 2024 overwegend positief. Bij ruim vier op de tien advieskantoren is het aantal opdrachten in hun portefeuille toegenomen met minimaal tien procent.

Daarnaast is een meerderheid van de ondervraagde adviseurs (81%) optimistisch over de vooruitzichten voor de komende zes maanden met een 7,2 als rapportcijfer voor de tweede helft van dit jaar.

Lees ook: Stephanie Horowitz (Clifford Chance): ‘M&A staat voor positiviteit, voor het samenbrengen van partijen’

Gerelateerde artikelen