Just Eat Takeaway voor 4,1 miljard naar techinvesteerder Prosus

De maaltijdbezorger blijft in Amsterdam met de bekende merken.

De multinationale techinvesteerder Prosus neemt Thuisbezorgd-eigenaar Just Eat Takeaway over voor 4,1 miljard euro. Prosus biedt 20,30 euro per aandeel voor het bedrijf met een beursnotering in Amsterdam. In Nederland is Just Eat Takeaway vooral bekend van Thuisbezorgd.nl.

Het bod komt overeen met een overnamepremie van 63 procent ten opzichte van de slotkoers van het aandeel van het bedrijf op vrijdag. De deal wordt “unaniem gesteund en aanbevolen” door de Raad van Bestuur en de Raad van Commissarissen van Just Eat Takeaway, staat in een persverklaring.

Prosus is een in Amsterdam genoteerde techinvesteerder. Vorig jaar trok het bedrijf zich terug uit China, met de verkoop van een belang in online reisbureau Trip.com voor driekwart miljard euro. Een paar maanden later kocht het bedrijf zich in bij een Latijns-Amerikaans online reisbureau.

Prosus laat weten dat de overname van Just Eat Takeaway  “een unieke kans biedt om een Europese kampioen in de voedselbezorging op te bouwen en de positie van Prosus in een belangrijke groeisector te versterken.” Just Eat Takeaway blijft gevestigd in Amsterdam onder de bestaande naam en zal zijn belangrijkste merken behouden.

De overname van Just Eat Takeaway komt vlak nadat het bedrijf afscheid heeft genomen van de Amerikaanse dochter Grubhub, de aanwinst die zich ontpopte als hoofdpijndossier. Het bedrijf, in 2021 gekocht voor 7,1 miljard dollar, is in november verkocht voor 650 miljoen dollar.

Ook trok het bedrijf zich eind vorig jaar terug van de beurs van Londen, om de administratieve lasten te verminderen. Wel is het bedrijf nog altijd genoteerd aan de Amsterdamse beurs, net als Prosus.

Just Eat Takeaway is actief in zeventien internationale markten, met leidende posities in het merendeel van die markten. Het bedrijf heeft 61 miljoen actieve gebruikers. Prosus heeft maaltijdbezorgbedrijven in meer dan zeventig landen en bedient meer dan één miljoen restaurants over de hele wereld. Het bedrijf heeft belangen in maaltijdbezorgingsbedrijven, zoals Delivery Hero en Swiggy, India’s grootste bezorgplatform voor eten en boodschappen.

Related articles