Juryverslag Best Deal Small-Cap 2022

Tot de verbeelding sprekende pitches, een betrokken en professionele jury, bevlogen ondernemers en adviseurs, innovatieve deals die bijdragen aan de belangen van stakeholders én samenleving. Met, uiteindelijk, een duidelijke nummer 1.

Negen inhoudelijk sterke kandidaten, zeven bevlogen pitches, een gelouterde jury… De voordrachten om de Best Deal Small-Cap van de M&A Awards 2022 binnen te halen, konden juryvoorzitter Maasbert Schouten (Entrepreneur, Investor en CEO van N.V. MaasInvest) en leden Brigitte van der van der Maarel (Managing Partner Karmijn Kapitaall), Rob van der Laan (Founder en Managing Partner Newport capital) en Robert De Boeck (Founder en Managing Partner Antea) zeker bekoren. Maar, zoals elk jaar, kan er slechts één deal tot beste worden bekroond…

De genomineerden werden geselecteerd op basis van het aantal keer dat een deal werd aanbevolen via de questionnaire of de M&A Awards Survey én door de inzichten van ons MenA.nl editorial team. Een shortlist samenstellen is geen gemakkelijke klus, ook dit jaar waren er weer veel fantastische transacties. De genomineerde deals waren:

Best Deal Small Cap  
Bidfood Nederland – Zegro
COIM – Synres
CORIUS – Mauritskliniek
Egis – Nebu Transport Services
Lineage Logistics – H&S Coldstores
Podimo – Dag en Nacht Media
team.blue – Leadinfo
Van Gelder – Stam & Co
Vermaat Groep – Join Program

Criteria, voor deze 2022-editie: bekwame uitvoering, complexiteit van de transactie, innovatieve funding, een competitieve aankoopprijs en/of die excellente strategie achter de deal. Daarnaast: bewijs van authentiek leiderschap, met inbegrip van de ontwikkeling van een sterke, progressieve cultuur en een brede bijdrage aan alle stakeholders en de maatschappij. Tja, ga er maar aanstaan…

Dat deed de tot op het bot gemotiveerde jury zeker: zeven vertegenwoordigers van de uitverkoren deals die naar Capital C aan het Amsterdamse Weesperplein (thuisbasis van Sijthoff Media) waren getogen, werden na hun korte pitches ondervraagd door Schouten, Van der Maarel, Van der Laan en De Boeck. 

Een beknopte samenvatting van waarom die negen acquisities eruit sprongen, volgens de pitches en de schriftelijke toelichtingen van de deals.

Bidfood Nederland behield het verkopersbelang van Zegro tijdens de onderhandelingen 24/7 onder ogen en toonde voortdurend respect voor het harde werk van aandeelhouders Leon en Rene Prins om Zegro tot een gezichtsbepalende speler in het horeca-supermarkt segment in de regio Groot-Rotterdam te maken. Zegro CEO Büllent Sel bewees ondertussen een strategisch denkende bestuursvoorzitter te zijn met zijn constante focus de deal rond te krijgen terwijl hij de dagelijkse business van zijn bedrijf, samen met William Domenech, bleef runnen. Het overnameproces verliep zeer transparant en (de naam van) het familiebedrijf Zegro blijft ook na de aankoop door corporate Bidfood gehandhaafd.

De acquisitie van Synres door COIM kenmerkt zich doordat de kopers een superieure productie-locatie wisten in te lijven in een zeer competitieve chemische markt, met slechts gelimiteerde groei capaciteiten. 

Luuk Bruna (Partner Vondel Finance) verzorgde de pitch van de CORIUS/Mauritskliniek deal en viel bij de jury in positieve zin op, omdat hij dat deed zonder gebruik te maken van een PowerPoint presentatie. Staand, alleen, voor die kritische jury legde hij uit dat de eerdere verkoop van Mauritskliniek aan Bergmans Clinics werd geblokkeerd door autoriteit ACM. De onderhandelingen tussen kopers en verkopers kenmerkten zich in deze deal door snelheid, zekerheid en een ‘optimal set of transaction details’. “Na de ervaring met Bergman, was deal certainty key”, aldus Bruna. “Om de potentiële risico’s te minimaliseren, hebben we het voormalige hoofd Healthcare van de ACM aan het team toegevoegd.“

De strategische acquisitie van Nebu Tranport Services geeft het Franse Egis (actief in 120 landen, specialist in consulting, construction engineering en mobiliteitsservices en met private equity én de Franse staat als groot-aandeelhouders) toegang tot de Nederlandse markt. Omgekeerd maakt de deal het voor Nebu mogelijk bredere en kwalitatief hogere service aan klanten te verlenen, net als het verkrijgen van nieuwe internationale zakelijke mogelijkheden onder de Egis-vlag. Bijzonder, volgens de pitch: Familiebedrijf Nebu wordt door louter vrouwen geleid. En daar waar de Fransen geregeld met tien mannen in grijze pakken de gesprekken zeer serieus, hiërarchisch en soms niet al te vriendelijk (zo toonden ze hun afkeer van lunches met louter broodjes kaas en melk) aangingen, gaven die drie Nederlandse vrouwen ondertussen geen krimp. Mooie deal van een grote buitenlandse corporate versus een relatief klein,oer-Hollands familiebedrijf.

H&S Coldstores kocht Lineage Logistics, een deal die ondanks complexe carve-out elementen en cross-border dynamiek in een hoog en soepel verlopen tempo tot afronding kwam. Het resultaat: een minimum aan business disruptie voor zowel verkoper als koper en een fraaie integratie van Lineage Logistics in H&S Coldstores, gespecialiseerd in temperatuur-gecontroleerde opslag en logistieke oplossingen. De carve-out maakt het, zo werd door M&A-adviseurs Martin Knipper en Alexander van Hattem (ABN AMRO) uitgelegd, voor H&S Group mogelijk verder te focussen op zijn core product waarbij cliënten kunnen profiteren van de global footprint van Lineage Logistics in de supply chain van gespecialiseerde koude-opslag. Bonus voor dat laatste concern: het door H&S Coldstore gerealiseerde state-of-the-art temperature-controlled warehouse in Beneden-Leeuwen.

De acquisitie van Dag en Nacht Media door het Deense Podimo markeert een verandering in de Nederlandse podcast markt, zo luidt de schriftelijke toelichting van deze deal. Het verandert het business model drastisch en veel van de populairste Nederlandse podcast titels komt in andere handen. Luisteraars zullen voortaan voor een aantal podcasts via de Podimo app moeten betalen, daar waar die tot op heden gratis (via platforms als Spotify) konden worden beluisterd. Twee bedrijven van verschillende nationaliteit, die vaak en veel matchen, zijn straks klaar om de snel groeiende podcastmarkt in Nederland te transformeren.

De Van Gelder-Stam & Co deal, waarbij Alliander als verkoper van die laatste optrad, is volgens de pitch van adviseurs Jan Vriesendorp en Koos Tindemans van Vriman M&A Lawyers een goed voorbeeld van een ‘well run small cap auction process’. “Een competitief proces ook, er was heel veel belangstelling voor Stam & Co, een oer-Hollands bedrijf”, aldus de adviseurs. De inzet van W&I werd in dit proces als zeer belangrijk ervaren, misschien zelfs wel dé deal-winner vanwege het ontbreken van risico’s. De business was verkoopklaar gemaakt door Alliander. Wat de deal ‘uniek’ maakt? “De relatie tussen Alliander en Stam & Co, met veel gezamenlijke cliënten. Kan het dienstverleningscontract doorgaan, mag de bruidsschat eigenlijk wel mee worden gegeven?” Uiteindelijk was er sprake van een soepele exectutie. “Een klein boutique advocatenkantoor dat door een grote Nederlandse corporate werd ingeschakeld, het bestaat.”

Een kristalheldere pitch werd gegeven door Barbara Glaser, Hoofd M&A Strategy Vermaat Groep, over het verkrijgen van een meerderheidsbelang in Join Program. Vermaat Groep, een leidende Nederlandse speler in bedrijfscatering, kocht zich in bij Join Program vanwege de smart app. En vanwege de door Covid-19 veranderde markt. Werknemers werken vaker thuis en lunchen dan dus niet per definitie op kantoor. Met de app kan minutieus worden gecheckt wie wat waar wil consumeren. Een centrale keuken prepareert vervolgens ‘tailer-made’ maaltijden. Resultaat: gezonder en duurzaam voedsel, veel minder verspilling. De overname leidt een transformatie in de vanouds nogal traditionele markt van bedrijfscatering in, zo werd tijdens de pitch benadrukt. “Door het toegenomen thuiswerken, is het moeilijk voorspelbaar wie er al dan niet op kantoor zijn. Daarnaast wordt gezond eten ook in de boardrooms als steeds belangrijker beschouwd. En natuurlijk willen we met z’n allen goed voor de wereld zorgen, verspilling van voedsel tegengaan.”

De 4-koppige jury toonde zich enthousiast over de 7 pitches, over de 9 kandidaten voor de ‘best small cap deal 2022’. Want ‘skilled execution, complexity of the transaction, innovative funding, a competitive purchase price, excellent strategy behind the transaction, evidence of great and authentic leadership, progressive culture and wider contribution to all stakeholders and society’; het kwam allemaal voorbij.

Maar één deal, toegelicht door twee bevlogen ondernemers én broers, stak er boven uit, op de juryochtend in Capital C: het verkrijgen van een meerderheidsbelang van team.blue in Leadinfo, een Rotterdamse SaaS company en globale topspeler in real time lead generation. Met klanten als Feyenoord, Heineken, PhiDelphi, Sparta en duizenden SMEs in heel Europa. De verkoop van Leadinfo is één van de eerste transacties binnen de wereldwijde lead generation sector, zo werd in de pitch nog eens benadrukt. [wellicht ook: enorme passie voor de inhoud van het product en besef grenzen eigen leiderschap en wens aan product te kunnen blijven bouwen].

En dat post-M&A ook snel en soepel kan verlopen, werd ook nog eens bewezen door de ‘very significant sales acceleration, post-transaction’. Zo ongeveer alle criteria om tot winst te kunnen komen, werden in deze transactie aangekruist. Het product van Leadinfo mikt onder andere op SME-bedrijven met een lage digitale adoptie. “De mogelijkheid bezoekers van business websites te herkennen zal hun verkoop enorm stimuleren en leiden tot betere lead”, aldus de founders.

Maar nog meer dan dit alles viel de jury voor het directe en oprechte relaas van de twee broers die Leadinfo tot grote hoogten wisten te brengen. Han en Quirijn Kleppe toonden zowel hun ondernemers- als hun menselijke gezicht. Hoe ze begonnen met 100.000 euro spaargeld en dat bedrag binnen vier jaar tijd zagen groeien tot zes miljoen euro. “Vol gas erop, geld uitgeven aan bijvoorbeeld reclame en marketing, volle bak investeren”, aldus Han Kleppe.

Om anno 2022 meer dan 2,5 miljoen klanten bij te mogen staan. “Dankzij deze deal met een beursgenoteerde speler kunnen we écht opschalen zonder opnieuw het wiel te moeten uitvinden”, vertelden de broers Kleppe in hun korte maar zeer tot de verbeelding sprekende en oprechte pitch. “We hebben 75 procent van Leadinfo verkocht, een kwart van de aandelen is nog ons eigendom. Want ja, we willen ons kindje in Europa verder zien groeien!”

De jury was diep onder de indruk, unaniem ook in wie er met de hoofdprijs vandoor zou moeten gaan. Van een close finish was in de jurymeeting editie 2022 voor de Best Small Cap Deal dan ook geen sprake. Puur ondernemerschap, een open mind, de blik vooruit. Het panel was duidelijk: de team.blue/Leadinfo deal is er één om in te lijsten. De online publieksstem die voor 25 procent meetelde veranderde hier niets aan: de Leadinfo-deal werd op 15 december gehonoreerd met de M&A Award voor Best Deal Small-Cap 2022.
 

Gerelateerde artikelen