Journalisten bezorgd om overname Sanoma door DPG

Zowel freelancers als vaste medewerkers bezorgd om banenverlies en afnemende concurrentie in de mediabranche.

Dat Belgen met slim ondernemen en gunstige financiële constructies in eigen land een flink beslag hebben kunnen leggen op de Nederlandse mediamarkt is geen geheim en vandaag rijgen de Belgen van DPG weer een mooie parel aan de ketting: de Nederlandse activiteiten van Sanoma gaan voor € 460 miljoen over in Belgische handen. 

’Een fijn kerstcadeautje voor de freelancers’ zegt Nick Kivits sarcastisch, freelance journalist en beheerder van de site freelancevoorwaarden.nl, een site die opkomt voor de belangen van zelfstandigen in de journalistiek. ‘Het verslechtert de onderhandelingspositie van freelancers, want hoe meer concentratie er is, hoe minder er valt te onderhandelen. Als je een keer een conflict hebt over de tarieven lig je er uit bij een opdrachtgever. Het is gewoon heel slecht voor het vak.’ Kivits hoopt dan ook dat de ACM een stokje voor de fusie steekt, maar hoopvol is hij niet. ‘Ik vrees dat de ACM hier gewoon mee akkoord zal gaan. Voorstanders zullen wijzen op Talpa en Mediahuis en zeggen dat er voldoende grote mediabedrijven zijn om mee te concurreren.’ 

Ook laat journalistenvakbond NvJ weten dat dat ze niet bij zijn met de voorgenomen fusie aan persbureau ANP. De NVJ vreest dat door de overname de titels van DPG nog vaker onderling nieuws zullen uitwisselen, wat de verscheidenheid in de media niet ten goede komt. Onder DPG, voorheen De Persgroep, vallen onder meer de Volkskrant, AD, Trouw, Het Parool, radiozenders en een flink aantal regionale kranten. Ook ziet Bruning een mogelijke persbureaufunctie binnen DPG voor NU.nl, dat onderdeel is van Sanoma (dat laatste zou dan weer inhakken op het marktaandeel van ANP, dat dan weer onderdeel is van het imperium van John de Mol – red.). 

De overname, met betrokken dealmakers van onder meer PwC en ABN AMRO, zal dus ongetwijfeld nog een staartje krijgen. 

Gerelateerde artikelen