Ivo Lurvink – And the show goes on

Het bedrijf dat Joop van den Ende oprichtte is verkocht aan Advance Publications. Ivo Lurvink was drie jaar lang nauw betrokken bij deze deal van Nederlands succesvolste musicalmakers. “Het contact met Joop? Dat gaat niet voorbij.”

Hij koesterde het bedrijf. Als oprichter, als stuwende kracht, als de man die theaters in Nederland, Duitsland, Spanje, Frankrijk, Italië, Rusland, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten stampvol wist vol te krijgen. Maar afscheid van de liefdesbaby zat er drie jaar geleden al aan te komen. Toen verkocht Joop van den Ende 60 procent van zijn aandelen in Stage Entertainment aan mega-investeerder CVC. De overige 40 procent behield de musical tycoon, mede op verzoek van CVC, zelf.

In de 36 maanden die volgden, groeide de waarde van een van ’s werelds grootste musical-productiebedrijven met reuzenstappen. Het artistieke succes ging nu gepaard met financieel hoogtij. Want dankzij de inbreng van CVC werd het bedrijf efficiënter, maakte serieus winst en werd aanzienlijk meer waard. En dat allemaal zonder dat aan de creativiteit van de meer dan 3.000 medewerkers werd getornd.

Mega-investeerder CVC Capital zette het musical-imperium van Joop van den Ende de afgelopen drie jaar internationaal opnieuw op de financiële kaart. Eerder nam CVC-trustkantoor TMF Group over, dat op weg leek naar een beursgang in Londen, naar verluidt voor 1,75 miljard euro. Nog eerder werd door de Benelux-afdeling van CVC al een reeks Nederlandse bedrijven ingelijfd. Sinds CVC zich met Stage Entertainment bemoeit, schittert de ster van Joop van den Ende als nooit tevoren. Het Theater Im Hafen in de Noord-Duitse havenstad Hamburg bijvoorbeeld loopt avond aan avond stampvol.

Architect van deals

Ivo Lurvink, partner van CVC, was drie jaar lang nauw betrokken bij de succesvolle Nederlandse musicalmakers. En hoewel Lurvink liever op de achtergrond blijft – “Het gaat niet om mij, het gaat om het creëren van meerwaarde door het team” – wil de architect van menig grote deal wel een tipje van de sluier oplichten van de verkoop van Stage Entertainment. Omdat het zo’n bijzonder bedrijf is. Omdat er zoveel bijzondere mensen werken. Omdat het product zo mooi en anders is. “Positief, vriendelijk, bij iedereen bekend vanwege die prachtige producties.”

‘Voor Joop was het natuurlijk moeilijk, maar uiteindelijk vond hij het oké’

Ivo Lurvink: “Het is een bedrijf met emotie, met passie. Die relatie met de musicalsterren is heel bijzonder natuurlijk. Drie jaar lang werkte ik bij Stage Entertainment nauw samen met Van den Ende. Het is ons gelukt het unieke door Joop van den Ende gecreëerde DNA te behouden. Joop is de man die kunst in de theaters bracht. Dan is een partnership aangaan niet zo makkelijk. Maar wij, van CVC, waren complementair.”

Tina Turner Musical

Eigenlijk wilde Van den Ende in 2015 al verkopen, maar uiteindelijk behield hij toen die 40 procent aandelen. Ook vanwege nieuwe producties waarin hij een rol wilde blijven spelen, zoals de Tina Turner Musical. “Die draait nu met succes in Londen en gaat straks naar Broadway. CVC heeft verzakelijking in het partnership gebracht, besluitvorming geïnstitutioneerd. Wie neemt welke beslissing en waarom?”

Ivo Lurvink maakt sinds april 2015 deel uit van CVC Capital partners. Van 2009 tot maart 2015 was hij hoofd van ING Group Investments, Acquisitions and Divestments. In 2007 kwam hij bij ING Group als managing director van Parcom Capital, het investeringsvehikel van ING. Daarvoor werkte hij tien jaar bij Royal Philips Electronics, onder andere als head of global M&A. Ivo Lurvink (1961) behaalde zijn master economie in 1986 aan de Erasmus Universiteit en een MBA-degree aan INSEAD in 1987.

Van founder owned company met oprichter-mentaliteit tot leading integrated musical theatre company van Europa. In 2015 besluit Van den Ende dat de tijd om afscheid te nemen nadert. Zijn adviseurs van ABN-AMRO en ING gaan op zoek naar kopers. CVC steekt veel tijd in gesprekken met de oprichter. Andere geïnteresseerden haken af omdat private equity zonder Nederlands team – er is dan vooral interesse vanuit het buitenland – in dit geval kansloos blijkt.

Behoud van DNA

“Onze differentiatie was daarentegen heel duidelijk”, zegt Lurvink. “Joop stond weliswaar op afstand, maar Stage Entertainment was zijn kind. Wij zorgden voor de capability. Wat in de jaren daarop volgde was een mooie groei van de winstgevendheid. Maar altijd met behoud van die creativiteit, van dat DNA. Gecombineerd met een verzakelijkte bedrijfsvoering.”

In al die verschillende internationale steden waar de musicals van Stage draaiden, was sprake van eilandjes. Lurvink “Iedereen werkte afzonderlijk en voor zijn eigen land. Wij hebben voor veel meer samenwerking gezorgd. Best practice sharing. Die roadmap voor het uitrollen van producten. Lessons learned in de praktijk brengen. The Bodyguard was in Nederland succesvol, maar later ook in Madrid. En nu in Stuttgart. Wij zeggen: sets en kostuums hergebruiken. Dat gebeurde ook allemaal wel voordat CVC instapte, maar niet efficiënt en niet consequent. De marketing is verbeterd, online heeft stappen gemaakt. Wat werkt goed, wat kan beter? De bedrijfsvoering is nu veel meer data-gedreven.”

Perfect team

Want wat vinden de 10 miljoen klanten die jaarlijks de musicals bezoeken leuk? Het leidde tot meer online en minder tv en radio voor Stage Entertainment. Ook de food & beverage-activiteiten werden geanalyseerd. Dát verkoopt dáár goed, dus brengen we het elders ook. Alles wat niet direct met de productie van musicals te maken had, al het niet-creatieve, werd efficiënter gemaakt. Zoals HR en finance. Welk typen CEO en CFO passen hier nou eigenlijk?  “Wij vonden het perfecte team.”

‘Een bedrijf van A naar B brengen, de transitie afronden en waarde toevoegen, prachtig’

“Ik ben trots dat we het gedaan hebben zoals we het deden”, vervolgt Lurvink. “Albert Verlinde zal zeggen dat er de afgelopen drie jaren een stuk rust in het bedrijf is gekomen. Personeel heeft deze periode als positief ervaren. Joop zeker ook. En wij, wij hadden en hebben dat respect voor de founder, voor het DNA van Stage Entertainment. Nu is het dan tijd voor het echte afscheid. Van den Ende is 76 jaar en ja, natuurlijk profiteert ook hij van de waardecreatie.”

Beursgang?

Begin dit jaar werd een beursgang van Stage Entertainment onderzocht. “Toen kwamen partijen op ons af”, zegt Ivo Lurvink. “Er was veel interesse. Advance bleek heel gemotiveerd. In augustus deden ze een bod dat wij aantrekkelijk vonden. Familiebedrijf, aantrekkelijke koper, goede prijs. Nu eruit, in plaats van naar de beurs? Voor Joop was het natuurlijk moeilijk, maar uiteindelijk vond hij het oké. Immers, hij wilde er drie jaar eerder al uit, maar wij hebben hem meegenomen op die laatste journey. En de founder voelde er niet zoveel voor om zijn vrouw en kinderen op te zadelen met een bedrijf waar zij geen invloed op zouden hebben. Stage was immers Joop en Joop was Stage.”

Van den Ende blijft als senior advisor verbonden nu Advance Publications de nieuwe eigenaar van Stage Entertainment wordt. De continuïteit is, zo zegt Lurvink, gewaarborgd. Van het personeel zijn louter positieve reacties vernomen. Ook omdat de koper een familiebedrijf is. Een koper ook die wil doorgaan met wat de afgelopen jaren is ingezet. Met een management dat de uitvoering van het bestaande businessplan voortzet. De continuïteit is gewaarborgd. Zo wordt musical Tina Turner verder uitgerold.

Ook Broadway

“Voor het in media gespecialiseerde Advance – met tijdschriften als Vogue, Vanity Fair, The New Yorker, Wired en tv-zender Discovery – is dit een relatief nieuwe tak van sport. Zij zitten vooral in publishing, maar managen dus ook creativiteit. Stage zal niet snel ‘veramerikaniseren’. Want dit bedrijf is continentaal Europa. Nederland, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Engeland, Italië. Ja, en Broadway… Alleen maar mooi, mochten daar straks meer musicalvoorstellingen van Stage Entertainment worden getoond.”

Wat blijft is dat ene gezamenlijke doel: werken aan dat bijzondere, mooie product. Mensen blij maken. Zelf hield Lurvink al ver voor hij in 2015 bij Stage Entertainment betrokken raakte van musicals. Die liefde is alleen maar groter geworden. “Ik ga met nog meer plezier naar het theater”, zegt hij. “Stage is leuk, Stage is fris. Met meer dan 3.000 bovengemiddeld gepassioneerde werknemers. Ja, ik blijf het bedrijf volgen. Net zoals ik altijd met Joop van den Ende contact zal houden. De founder van een bedrijf is automatisch emotioneel over zijn of haar bedrijf. En die uiteindelijke verkoop is natuurlijk ook altijd een zaak van emoties. Maar een bedrijf van A naar B brengen, de transitie afronden en waarde toevoegen. Dat blijft toch ook prachtig!”

 

 

Gerelateerde artikelen