Investeerders kunnen profiteren van ‘nieuwe normaal’ na coronacrisis

Corona heeft niet alleen maar negatieve gevolgen, het creëert ook kansen.

De coronacrisis heeft tot een plotselinge opbloei van enkele sectoren geleid. Juist daar bevinden zich kansen voor Private Equity-investeerders en andere partijen die op overnames zinnen, stellen Hans van den Heuvel (links) en Rian Zwart , beiden als managers verbonden aan KPMG Transaction Services/Private Equity. "Niet alle bedrijven zijn aantrekkelijk. Maar er liggen tot dusver meer mogelijkheden dan in de 'distressed deals'."

'Coronavaccin? Liever niet', luidde de kop van een recent artikel op M&A.nl van Rian Zwart en Hans van den Heuvel (KPMG Transaction Services/Private Equity). Een provocatie? Niet helemaal. De kop is misschien gechargeerd, maar geeft wel aan dat de coronacrisis voor sommige sectoren anders uitpakt dan zich aanvankelijk liet aanzien. 2020 is tot dusver bepaald geen goed jaar voor de M&A-sector, met minder transacties, tegen een lager volume dan in de eerste maanden van 2019, zo blijkt ook uit een nieuwe whitepaper van KPMG. Aan de andere kant is een aantal sectoren juist opgebloeid tijdens de crisis, waarmee kansen voor Private-Equity-fondsen en andere investeerders zijn ontstaan.

"In de eerste weken na de uitbraak van het virus zijn veel onderhandelingen stopgezet en zijn deals on-hold gezet", licht Zwart toe. "Voorzover investeerders nieuwe kansen zagen, dan toch vooral in 'distressed deals'", voegt hij toe. Destijds was de verwachting dat veel ondernemingen door teruglopende prestaties als gevolg van Corona en door onwilligheid van banken om financieel bij te springen grote druk zouden voelen om niet-strategische onderdelen te verkopen, nieuwe financiële middelen aan te trekken of zelfs hun hele bedrijf te verkopen. Die verwachting is nog niet uitgekomen, constateren Zwart en Van den Heuvel. "Door de steunmaatregelen van de overheid zijn veel bedrijven op de been gebleven. Niet alleen de subsidies, zoals de NOW-regeling, maar ook uitstel van betalingen voor loonheffing, pensioenen, BTW, rente en aflossingen hebben wat dat betreft geholpen", aldus Van den Heuvel. Wellicht dat het aantal distressed deals alsnog een hoge vlucht neemt, als de steun van de overheid vermindert of de Corona crisis blijft voortduren. "We zien nu wel hier en daar een psychologisch spel tussen ondernemers die niet tegen lagere multiples willen verkopen en investeerders die afwachten tot ondernemingen wel bij hen moeten aankloppen."

Home sweet home

In veel sectoren bleken bedrijven helemaal niet zo distressed. Sowieso bedrijven die zich richten op de bestrijding van het coronavirus en preventie van nieuwe virusuitbraken niet. Ook profiteren allerlei bedrijven ervan dat het leven van mensen zich plotseling veel vaker in en om hun eigen huis afspeelt.

Denk niet alleen aan softwarebedrijven die zich richten op e-commerce, maar ook aan distributiecentra die moeten zorgen dat online bestelde spullen beschikbaar zijn, aan betalingsverwerkers (zoals Mollie, Adyen en ander fintech-aanbieders) die regelen dat er kan worden afgerekend, aan verpakkingsfabrikanten en aan bezorgbedrijven zoals PostNL. Denk aan maaltijdbezorgers zoals Just Eat Takeaway of Deliveroo. Denk aan bedrijven in de technologie-, media- en telecommunicatiesector zoals Netflix, die ervan profiteren dat mensen vaker thuis zitten en zich daar moeten zien te vermaken. Of aan hun tegenhangers 'offline', zoals de fabrikanten van bordspellen en van tuinmeubelen, die in de eerste weken van de coronacrisis de vraag naar hun producten amper aankonden. Of aan bouwmarkten, die een enorme toestroom van doe-het-zelvers hebben gezien. Of natuurlijk aan bedrijven die het thuiswerken faciliteren, zoals Zoom en Microsoft met zijn Teams en Skype.

Badkamers en bordspelletjes

Of de sectoren die zijn opgebloeid tijdens de coronacrisis ook voor investeerders aantrekkelijk zijn? Niet allemaal natuurlijk. Vaak gaat het om een tijdelijke opleving en is de kans voor investeerders al verkeken. "Ik pak die badkamer aan is een eenmalige beslissing", zoals Van den Heuvel zegt. "De Doe Het Zelf-markt zal op termijn waarschijnlijk niet meer zulke hoge groeicijfers kennen als in de eerste maanden van de coronacrisis. Hetzelfde geldt voor bordspelletjes: die liggen nu al vaak weer opgeborgen in de kast nadat ze een paar keer zijn gebruikt. Vaak is ook het geld gebruikt wat voor de vakantie was gespaard en wat volgend jaar, na een vaccin, gewoon weer daarvoor aangewend wordt"

Maar een trend zoals thuiswerken lijkt door te zetten, aangezien het zowel de werknemer als de werkgever bevalt, nu blijkt dat zowel de productiviteit als het welbevinden van het personeel erbij is gebaat. Op termijn kan een dergelijke trend enorm ingrijpende gevolgen hebben. Denk aan de mogelijke gevolgen voor de verhuurders van commercieel vastgoed, die dreigen met kantoorruimte waar geen behoefte aan is te komen te zitten. Of aan de gevolgen voor bedrijfscateraars en andere aanbieders van facilitaire diensten

Permanent 'nieuw normaal'

Voor investeerders is het vooral zaak om zich te richten op goed geprijsde bedrijven met groeimogelijkheden. Die zijn er nog genoeg, zeggen Zwart en Van den Heuvel. Misschien niet in de sectoren die tijdelijk zijn opgebloeid door de coronacrisis – zoals bijvoorbeeld fabrikanten van bordspellen – maar wel in sectoren waarvoor de crisis een aanjager is geweest van structureel hoge groei, zoals de aanbieders van goederen en diensten die de verdere digitalisering van wonen en werken mogelijk moeten maken.

Daarnaast zijn er sectoren die in de toekomst wellicht een structuurverandering zullen ondergaan. Van een 'nieuw normaal' is daar (nog) geen sprake, daarvoor is de coronacrisis nog te jong en te weinig ingrijpend. Maar wat niet is, kan nog komen.

Zwart en Van den Heuvel wijzen op de veelbesproken mogelijke ontwikkeling naar kortere waardeketens. Met meer leveranciers die dicht bij het eigen bedrijf zitten (het liefste in eigen land) en met grotere eigen voorraden dan enkele jaren geleden gebruikelijk was. Een trend die weliswaar is ingezet door tijdelijke tekorten in de supermarkten, door een inmiddels vervlogen angst voor verspreiding van het coronavirus, door snel opgeloste moeilijkheden met leveranciers in China en door handelsbarrières die tijdens de coronacrisis zijn opgeworpen, maar die daarom niet minder toekomstperspectief lijkt te hebben.

Zeker in de foodsector is er een wijdverspreid inzicht ontstaan dat de export kwetsbaar is én dat zich makkelijk weer importtekorten kunnen voordoen, zeker in een tijd van toenemend protectionisme. Alle reden kortom om meer te produceren voor de thuismarkt, met nabijgelegen leveranciers. Ook een ontwikkeling naar 'lokaal als het nieuwe normaal' zou investeerders uiteraard kansen bieden. Coronavaccin of geen coronavaccin.

Gerelateerde artikelen