‘Investeerders azen op margarinetak Unilever’

De veiling van de margarinetak van Unilever lijkt tot dusver vooral belangstelling te hebben gewekt bij investeringsmaatschappijen. Dat meldt persbureau Reuters op gezag van bronnen die betrokken zijn bij het verkoopproces.

Spelers uit de levensmiddelenbranche zelf, zoals het Amerikaanse Archer Daniels Midland, hebben volgens Reuters afgezien van een overnamebod. De opbrengst van de beoogde verkoop zou kunnen oplopen tot 6 miljard pond, ofwel 6,7 miljard euro. De deal kan mogelijk nog dit jaar worden beklonken.

Unilever zette de margarinetak, met merken als Becel, Blue Band, Bona en Zeeuws Meisje, afgelopen voorjaar in de etalage. De divisie vormt van oudsher het hart van het Nederlandse deel van Unilever, dat in 1930 ontstond uit een fusie tussen de Margarine Unie en de Britse zeepfabrikant Lever Brothers.

Met een jaaromzet van zo'n 3 miljard euro maakt het onderdeel evenwel een relatief klein deel uit van Unilever als geheel. Het wordt verkocht omdat de verkoop al enkele jaren daalt en het onvoldoende bijdraagt aan de winstgevendheid van het Brits-Nederlandse concern.

Unilever wees eerder dit jaar een overnamebod van Kraft Heinz van de hand. De Amerikaanse branchegenoot was bereid 50 dollar per aandeel te betalen, wat destijds neerkwam op in totaal ruim 134 miljard euro. Om beleggers tevreden te houden beloofde Unilever een flinke verbetering van de winstgevendheid.

(ANP)

 

Gerelateerde artikelen