Investeerder Pieter Schoen neemt lifestylemerk IXXI over

De Rotterdamse ondernemer en investeerder Pieter Schoen neemt met zijn investeringsmaatschappij Shoe Investments en enkele andere investeerders IXXI over, de Nederlandse producent van hoogwaardig ‘design aan de muur’.

IXXI werd elf jaar geleden bedacht door drie Nederlandse ontwerpers en was destijds een nieuw concept voor wanddecoratie. Met een innovatief kunststof kruisje worden vierkante kaartjes aan elkaar gekoppeld tot één geheel. IXXI is vooral bekend om haar exclusieve collecties en bekende designs van gerenommeerde partners zoals het Rijksmuseum, Van Gogh Museum en Universal Pictures. Het concept werd niet alleen populair in Nederland, maar ook in het buitenland, dankzij de website en traditionele retailkanalen.

In Nederland hangt bij één op de acht huishoudens een IXXI aan de muur. Momenteel heeft IXXI bijna 30 medewerkers. IXXI is nu al in veel landen actief en via de website wereldwijd verkrijgbaar. Vooral Nederland, België, Duitsland, Scandinavië en Frankrijk bestellen veel online. Via een wereldwijd retailnetwerk wordt de collectie onder meer verkocht in Australië, Hong Kong, Zuid-Afrika, Korea, Chili, Italië en Israël. “De zichtbaarheid die de oprichters in fysieke winkels hebben gecreëerd gaan we online nog verder uitbouwen”, aldus Schoen.

“De reden om in IXXI te investeren is met name de prachtige eenvoud van het product, waar bovendien een waterdicht patent op rust. Samen met goede online marketeers wil ik in een rap tempo de omzet laten verviervoudigen. Het is een spel dat ik goed kan overzien, met name in het buitenland.” De komende jaren moet de omzet van het Bossche bedrijf groeien naar 25 miljoen.

Medeoprichter Roel Vaessen blijft in ieder geval nog aan het bedrijf meebouwen. 
 

Gerelateerde artikelen