‘Het delen van deals binnen het netwerk van VC’s is waardevol’

Tessa Wanders (31) is na een paar jaar in de start up scenes van New York, San Francisco en Toronto neergestreken in Amsterdam als investment manager bij Peak.

Waar begon voor jou je carrièrepad naar je huidige rol als VC?

'Tijdens mijn studie in Amsterdam heb ik bij een consultancybureau gewerkt, Harvest, dat zich vooral richtte op online bedrijven. Toen dat werd overgenomen door Naspers kwam ik contact met super angel Fabrice Grinda. Na mijn afstuderen in 2015 ging ik Fabrice, en zijn investeringspartner Jose Marin ondersteunen met hun dealflow. We werkten in New York met een klein team op internationaal niveau en zaten bijvoorbeeld al vroeg in bedrijven zoals Flexport, Fanduel, BlaBlaCar en Lieferheld (later Delivery Hero). De portfolio ging zo goed dat we interesse kregen uit de institutionele hoek: toen is FJ Labs opgericht, waar ik vervolgens twee jaar heb gewerkt en het team hielp opzetten.'

Tussen je banen bij investeerders heb je zelf ook aan het roer gestaan van twee startups. Eerst een short term rental-startup in Toronto, maar daarna volgde een avontuur in het hart van de techscene: San Francisco. Hoe was dat? 

'Toen ik voor FJ Labs werkte mocht ik veel naar San Francisco en op een of andere manier heeft die stad en die regio een tuintje in mijn hart gekregen. Ik wist dat ik daar ooit een keer in mijn leven wilde ondernemen. Na Toronto had ik die kans: met mijn spaargeld kon ik er zes maanden wonen en hopelijk iets bedenken om op te zetten. Na een klein incubatieproces ben ik een food business begonnen voor mensen met diabetes, Hey Frida. We hebben toen geld opgehaald van geweldige fondsen: FJ Labs, Founders Fund en een aantal andere angels. Het waren twee leuke jaren, maar we haalden het meeste van onze revenue uit b2b – kantoren, sportscholen, musea… En je voelt ‘m al aankomen: met COVID ging alles van de een op de andere dag dicht, daar waren we niet op voorbereid.'

Nu ben je terug in Nederland en heb je je aangesloten bij Peak; wat trekt je aan het werk als VC en wat maakt Peak zo bijzonder als fonds? 

‘Toen ik terug naar Nederland kwam bracht ik mijn tijd door met angel investment opportunities analyseren en ondernemers helpen, op freelance basis. Toen bedacht ik me dat ik dit werk precies zou kunnen doen, maar dan betaald en samen met een leuk team als ik bij een VC ging werken. Ik miste toch een beetje de collegialiteit van werken in een team. Hoe leuk ondernemen ook is, alle successen en failures draag je uiteindelijk, als solo-founder, alleen. Er waren een aantal  fondsen waarmee ik in gesprek was. Ik heb als deel van mijn persoonlijke “due dilligence” met portfolio founders van de desbetreffende VC’s gesproken. Daar kwamen vaak gemengde verhalen uit, behalve bij de portfolio founders van Peak. Keer op keer zeiden de ondernemers dat ze zo weer met het Peak team in zee zouden gaan, en dat de investeerder ontzettend behulpzaam was. Mijn keuze voor Peak is absoluut de juiste gebleken. Het is een fonds met internationale visie en investment scope, we hebben bijvoorbeeld net een kantoor in Berlijn geopend. Daarnaast trok de diversiteit van het team me erg aan, de helft van ons team is vrouw. Peak kan ook snel schakelen omdat onze LP’s (voormalig) ondernemers zijn, dat is echt een stuk prettiger werken dan met institutionele investeerders en al hun regeltjes.’

Hoe belangrijk is het netwerk van VC’s in Nederland voor je in je dagelijkse werk? 

'Ik geloof niet dat de beste deals uit een democratisch beslissingsproces komen, maar toch met veel mensen praten over bepaalde deals scherpt altijd je denken over een deal aan. Soms denk ik wel eens: wat vind ik nou eigenlijk van de thesis van deze ondernemer? Het is goed om dat dan met de slimme mensen uit mijn team te bespreken. Daarnaast zijn er ook deals die misschien niet bij ons fonds passen, maar wel bij een later stage investor of een fonds dat zich richt op biotech. Het delen van deals binnen het netwerk van VC’s is waardevol.’ 

Heb je nog een gouden tip voor de startende VC?

'Als ik praat met ondernemers vind ik het belangrijk dat ze niet alleen ‘hoog over’ en strategisch nadenken, maar ook op een granulair niveau hun klanten, data of software echt goed begrijpen. Ik zal ze enerzijds vragen naar de langetermijnvisie en anderzijds vragen naar de kern verantwoordelijkheden van hun volgende hire.  Ik geloof dat de beste ondernemers goed kunnen schakelen tussen die twee denkniveaus.' 

Gerelateerde artikelen