Interview met Pieter Roeloffs: de dealkoning van Wolters Kluwer

De overname door Wolters Kluwer van softwarebedrijf  eVision voor 145 miljoen dollar is al de zeventiende grote transactie van de voormalige uitgever in vijf jaar tijd. Wie is bij het Nederlandse informatieconcern toch die grote man achter al dat M&A geweld? Gesprek met de dealkoning van Wolters Kluwer, Pieter Roeloffs.

Veel transacties; kenmerkend voor het mergers- & acquisitions beleid van Wolters Kluwer. Uit onderzoek van M&A magazine is gebleken dat zeventien aankoopdeals met waarden boven de 5 miljoen euro de voormalige uitgever aan de leiding brengt van onze M&A-lijst van de afgelopen vijf jaar. 

Enkele grote spelers, zoals Tagetik en Enablon, worden afgewisseld door veel kleine overnames. “Wij acteren in een branche die voortdurend verandert, strategie moet daar op vooruit lopen, moet leidend zijn”, zegt corporate M&A-directeur Pieter Roeloffs. “En ja, daar horen ook desinvesteringen bij.” Wat te doen en wat te laten in de wereld van overnames?

Software specialist

When you have to be right. Die tagline van Wolters Kluwer komt in alle veertig landen waar de informatiedienstverlener vestigingen heeft terug. Van traditionele uitgever naar een bedrijf dat steeds meer software specialist is geworden. Groot, met 19.000 werknemers. M&A is voor het concern geen doel op zichzelf, zegt de voor fusies, overnames en desinvesteringen verantwoordelijke Pieter Roeloffs op het hoofdkantoor in Alphen aan den Rijn.

Gisteren werd bekend dat softwarebedrijf eVision voor in eerste instantie $145 miljoen in handen van Wolters Kluwer is gekomen. Later moet mogelijk nog tot maximaal $35 miljoen worden bijbetaald, afhankelijk van het behalen van bepaalde financiële doelstellingen. Met eVision versterkt het concern zijn activiteiten op het gebied van software voor industrieel operationeel risicobeheer. eVision is vooral actief in de olie- en gassector en de chemische- en farmaceutische industrie. En past naadloos in de M&A strategie van Wolters Kluwer.

Diepgaande kennis

De transitie van papier naar digitaal is in sneltreinvaart gegaan. “In 2003, was 31% digital format”, weet Roeloffs (40). “Nu is dat 76%. De wereld is veranderd, verandert nog steeds, voortdurend. En wij gaan daar volop in mee. We leveren expert solutions aan onze klanten. Die handelen op basis van ons advies, van onze producten, van onze professionele informatie, van onze software oplossingen en services voor professionals in de gezondheidszorg, accountancy, risicomanagement en compliance, in de financiële, fiscale en juridische sector. We helpen ze, daar draait het om.”

De expert solutions die Wolters Kluwer aanbiedt, combineren diepgaande kennis, gespecialiseerde technologie en service. Met als uiteindelijke doel voor die klant: betere uitkomsten en analyses, verhoogde productiviteit. Dat alles vergt een uitgekiend M&A beleid waarbij strategie altijd op pole position staat. “Het begint bij het strategieteam”, legt Roeloffs uit. “De Raad van Bestuur moet  vervolgens goedkeuring geven aan het transactieteam alvorens ze vervolgstappen zetten. Verkopen, kopen, samenwerken. Maar altijd pro-actief, wij wachten niet af. We benaderen zelf overnamekandidaten. Om te kijken of er synergie is. Soms kiezen we eerst voor een samenwerkingsovereenkomst. Waarna pas later die overname tot stand komt. Of uiteindelijk toch niet.”

Innovatie

Tekenend voor het M&A-beleid van Wolters Kluwer: de business strategie is leidend waar innovatie een hele belangrijke factor is. Daarom wordt 8 tot 10 procent van de jaaromzet aan productontwikkeling en innovatie besteed. Een constante factor. “Dat doen we in goede én in slechte tijden, sinds 2003”, zegt Pieter Roeloffs. “Op basis van de huidige omzet is dat zo’n 300 – 400 miljoen (300 à 400 euro. Noodzaak, als je in deze branche die toonaangevende wereldspeler bent en wilt blijven. En innovatie wordt ondersteund met onze aan- en verkoop deals.”

"Wat we niet doen; met één megadeal het hele bedrijf veranderen."

Roeloffs en zijn team hebben historisch jaarlijks 200 – 300 (200 à 300) miljoen besteed. Ook hier geldt die ‘constante factor’. “We doen vaak wat kleinere acquisities – overigens geen startups – die we vervolgens met bestaande activiteiten integreren. En soms een grotere van 100 – 300 (100 à 300) miljoen euro. Maar wat we niet doen; met één megadeal het hele bedrijf veranderen. Want dan zou M&A echt leidend worden. Daar komt bij; het risicoprofiel van kleinere overnames is vaak navenant geringer. Maar het gaat er altijd om of een overname iets toevoegt aan het oplossen van de dagelijkse problemen van onze klanten. Welk type informatie, welke wereldwijde toepassing… We concentreren ons op mobility, data en content. Daar zijn we heel gedisciplineerd in.”

Onder de recent grote overnames valt bijvoorbeeld het in 2016 voor 250 miljoen euro verworven Enablon. Het bedrijf maakt software waarmee bedrijven worden geholpen bij het naleven van regelgeving en operationele risico’s op het gebied van duurzaamheid, gezondheid en veiligheid. Zo’n duizend bedrijven in 160 landen maken gebruik van de Enablon oplossingen. Enablon had in 2015 een omzet van 45 miljoen euro, voor ruim de helft in de Verenigde Staten. In het eerste jaar werd een positieve autonome groei gerealiseerd.

Topvangst

Grote vis, topvangst, lonkende toekomst. Want in de juridische hoek zit groei. Er is veel vraag naar Environmental, Health & Safety software. Immers; op risico’s voor werknemers, op uitstoot en op onveiligheid van fabrieken staan torenhoge boetes. Veel bedrijven wereldwijd moeten met die problematiek dealen. “Een volledige cloud business”, zegt Pieter Roeloffs over Enablon, “onder anderen Accenture en UPS maken er gebruik van. Software praat met machines, via the internet of things.”

Wat is in die elf jaren bij Wolters Kluwer zijn ‘mooiste deal’? Pieter Roeloffs is niet zo van de lijstjes en de aantallen. Maar als hij dan toch een acquisitie moet noemen is het Tagetik. Gespecialiseerd in corporate performance managementsoftware in de cloud. CCH Tagetik is een corporate performance management software in de cloud. In dit platform zit financiële intelligentie ingebouwd waardoor het mogelijk is om verschillende financiële processen te verenigen en optimaliseren: financiële en operationele planning, consolidatie, analyses, financiële statement, management en rapportages. De software biedt goede synergie mogelijkheden met onze audit workflow software en tax software.

En deze deal had volgens Roeloffs alle elementen waar een M&A-directeur voor gaat. “We vulden een gat in onze portfolio om onze klanten goed te bedienen, het ging om een technologisch uiterst competitief bedrijf, geografisch interessant ook.”

Grootste meerwaarde

Met tools die uniek zijn. “Waarmee Tagetik op kop loopt in Europa”, vervolgt Roeloffs. “Een prachtig bedrijf met het hoofdkwartier op een bijzondere locatie in Toscane. Ik ben zeker tien keer naar Lucca afgereisd, we hebben contact gehad met alle partijen. Tagetik heeft een compleet nieuw product in de markt gezet en was daarmee al leidend in Europa. Omdat wij, Wolters Kluwer, veel omzet in de Verenigde Staten genereren is dat afzetgebied nu ook te ontginnen. Wij kunnen veel potentiële klanten in Amerika aandragen en daarbij hebben we onze uitstekende brand reputatie natuurlijk mee.”

De grootste meerwaarde wordt ná een overname gecreëerd. Tagetik biedt de CFO een belangrijke tool die met een geïntegreerde financiële oplossing veel werk – en dus tijd – uit handen neemt. In een persverklaring lieten de Italianen zich niets dan lovend uit over Wolters Kluwer. “Deze combinatie zal ons helpen om onze oplossingen naar nog meer financiële-afdelingen te brengen”, aldus de bestuursvoorzitters Marco Pierallini en Manuel Vellutini. Het duo toonde zich erg blij met Wolters Kluwer als koper. In 2016 boekte Tagetik een omzet van 57 miljoen euro, waarvan 35% als ‘terugkerend van aard’ geldt.

Wolters Kluwer verklaarde na de overname te verwachten dat Tagetik binnen drie tot vijf jaar goed gaat renderen binnen het concern. Het rendement op het geïnvesteerd kapitaal ligt vanaf die tijd hoger dan de gemiddelde kapitaalkosten na belastingen. Tagetik telt 450 medewerkers, bijna duizend grotere bedrijven in 35 landen gebruiken de software uit Lucca al. De acquisitie wordt door Wolters Kluwer samengevoegd met het eigen auditsoftware TeamMate in het nieuwe bedrijfsonderdeel Corporate Performance Solutions.

Regionaal georiënteerd

En cultuurverschillen, vaak een item als bedrijven samengaan? “We zijn weliswaar een wereldwijd opererende brand, maar ook erg regionaal georiënteerd”, aldus Pieter Roeloffs. “Als bedrijf kunnen wij heel goed omgaan met andere culturen, we zijn immers actief in meer dan 180 landen. Belangrijkste is dat partijen het inhoudelijk samen eens zijn. Over de toekomst, over onze strategie. Dat de kompassen dezelfde richting op wijzen. De doorlooptijd van een gemiddelde overname vergt zes maanden, dan moet de klus zijn geklaard. Bij Tagetik bleek Engels voor de 450 medewerkers de dagelijkse werktaal te zijn. Het bedrijf had zelfs Engelse leraren in dienst. Dat geeft ook al wel aan hoe Tagetik in zo’n internationale acquisitie stond. Er waren veel meer spelers geïnteresseerd in die overname, juist vanwege dat unieke product. Uiteindelijk werden wij het dus, werd het Wolters Kluwer.

"Ik kom met de VanMoof naar mijn werk. Dat is een elektrische fiets."

Waar andere M&A-directeuren hun ‘scalps’ met gepaste trots op lijstjes koesteren, soms zelfs in glazen vitrines aan hun kantoormuur hangen, is Pieter Roeloffs veel minder extravert, bijna bescheiden. Vóór Wolters Kluwer werkte hij bij PWC, waar hij overnames in het MKB in portefeuille had. Daarna volgde Philips; de verkoop van een bedrijfsonderdeel. En hij is niet alleen wars van M&A-lijstjes, ook verder verkiest hij de achtergrond. Wat voor auto hij rijdt? “Ik kom met de VanMoof.” Reagerend op onze vragende blik: “Dat is een elektrische fiets.” Burgerlijke staat? “Vriendin, één kind.” Waar gestudeerd? “Begonnen in Delft, lucht- en ruimtevaarttechniek.” Lachend: “niet afgemaakt, maar ik weet nu dus wel wanneer iets rocket science is en wanneer niet.” Om onmiddellijk te relativeren: “Daarna ben ik verder gegaan in Rotterdam, bedrijfskunde.” Woonachtig? “Op fietsafstand.”

Ironman

Maar niet alles blijft privé. Pieter Roeloffs bereidt zich sinds kort voor op een Ironman in 2019; na meermaals aandringen van de oprichter van Twinfield, één van de door Wolters Kluwer geacquireerde bedrijven en daarna naast collega ook oprichter van het professionele triathlon team Team4talent.nl. Zwemmen over 3,86 kilometer, vervolgens 180,2 kilometer wielrennen en dan nog eens lekker hardlopen over de klassieke marathon-afstand (42,195 kilometer). Werkgerelateerd, dat dan weer wel…     

Terug naar dat echte werk bij Wolters Kluwer: over de laatste ontwikkelingen in de software technologie worden strategische sessies met de Raad van Bestuur, met het strategieteam én met het M&A-team gehouden. Zonder vaste agenda, gewoon wanneer die gesprekken nodig zijn. De manier waarop Wolters Kluwer het doet. 

“Natuurlijk gaan de technologische ontwikkelingen razendsnel en zijn die inmiddels vergevorderd”, zegt Roeloffs. “Maar wíj zijn op zoek naar toepassingen om die ontwikkelingen in de praktijk bruikbaar te maken. Op het terrein van artificial intelligence hebben we al veel. Helpdesk robots die automatisch inhoudelijk antwoord geven, zelfstandig oplossingen aandragen. Maar waar het bij ons M&A-beleid uiteindelijk allemaal om draait: de zoektocht naar bedrijven die ook écht het verschil maken.”

 
Gerelateerde artikelen