Waarom super-SPAC Pegasus Europe voor Amsterdam kiest
Met een waarde van 500 miljoen euro is Pegasus Europe de grootste SPAC in Europa. Sinds woensdag 28 april staat dit investeringsvehikel genoteerd aan Euronext Amsterdam. Achter deze SPAC zit de van oorsprong Franse vermogensbeheerder Tikehau Capital. Tikehau Capital focust zich op een viertal specialismen: private debt, real assets, private equity en capital market strategies. Medeoprichter Mathieu Chabran staat vanuit New York de redactie te woord over deze zogeheten special acquisition purpose company.
Amsterdam als basisplaats
‘’Wij zijn vooral een Europees bedrijf, met lokale aanwezigheid in de markten die ertoe doen. Parijs was historisch gezien het thuisfront. Wij hebben een sterke aanwezigheid in Brussel, Milan, Madrid, Frankfurt en sinds kort ook in Amsterdam’’, vertelt Mathieu Chabran.
Dat de SPAC zeer populair is in de Verenigde Staten, benadrukt hij. ‘’Wanneer wij hadden besloten om de SPAC te lanceren, zijn wij tot de conclusie gekomen dat we in Europa moeten zijn om ons te kunnen onderscheiden. Amsterdam was voor ons een natuurlijke keuze.’’
Waarom die keuze is gemaakt? Chabran noemt eerst de objectieve reden op. ‘’Euronext Amsterdam was de plaats van jurisdictie waar wij structureel en contractueel bezien de SPAC konden nabootsen, die ook was gebruikt in de Verenigde Staten. Wij staan niet genoteerd in de Verenigde Staten, maar het vehikel is vanuit structureel oogpunt hetzelfde. Dat was een belangrijk aspect, omdat daarmee een overgang van de niet-Europese markt naar de Europese markt mogelijk kon worden gemaakt.’’
De subjectieve reden dat de Pegasus aan de Amsterdamse beurs is genoteerd is een historische. ‘’Amsterdam is een neutrale plaats om genoteerd te staan’’, vertelt hij. ‘’Ik zou een Frans of Duits bedrijf naar de Amsterdamse beurs kunnen brengen, maar ik zou een Italiaans bedrijf niet in Frankrijk naar de beurs kunnen brengen bijvoorbeeld. Om de een of andere reden, waarvan ik oprecht geloof dat het cultureel van aard is, is Amsterdam een zeer neutrale plaats.’’
Samenwerking
De SPAC wordt (mede) gesponsord door Financière Agache, Jean Pierre Mustier en Diego De Giorgi. Financière Agache behoort toe aan de Franse modemagnaat Bernard Arnault. Mustier is de voormalige CEO van UniCredit. De Giorgi was verantwoordelijk voor de investeringsbankafdeling van Bank of America Merrill Lynch. Mathieu Chabran over de samenwerking: ‘’Een van de sponsors is Financière Agache, de controlerende entiteit van LVMH. Zij zijn één van de vermogendste investerende ondernemers van Europa. Al vijftien jaar lang zijn zij een aandeelhouder van Tikehau Capital.’’
‘’Wij waren van mening dat het logisch zou zijn om twee soorten financiële partners te hebben’’, vervolgt hij weer. ‘’Een daarvan is de vermogensbeheerder. Dát zijn wij. Een andere is het trackrecord op de markt van het creëren van waarde voor publieke aandeelhouders op de lange termijn.’’
Dat op de markt geen gebrek is aan kapitaal, onderstreept hij. ‘’Maar er is een tekort aan leiderschap. Wie zou het gezicht van het initiatief moeten zijn? Die vraag is nog belangrijker in Europa, omdat het hier een nog niet aangeboorde markt is. Onze vier sponsors leveren allemaal een sterke bijdrage. Zij zijn persoonlijk onderlegd.’’
Drie pilaren
Wat is er nodig om een SPAC succesvol te maken? Mathieu Chabran noemt drie pilaren. ‘’Allereerst het afstemmen van het belang. Dus skin in the game. De SPAC is de laatste tijd bekritiseerd, omdat er een kloof bestond tussen de inbreng van de sponsors en de inzet die zij lieten zien.’’
De tweede pilaar is om sectorgericht te zijn. ‘’SPAC’s hebben vaak een agnostische benadering als het aankomt op de sector. Een focus hebben op een bepaalde sector kan het verschil maken. Wat betreft Pegasus richten wij ons op financiële dienstverlening.’’
De derde pilaar heeft betrekking op leiderschap. Chabran: ‘’Als je eenmaal een sector hebt gekozen, moet je ook betrouwbaar zijn. Dat doe je door leiderschap te tonen. Het gaat er overigens niet om dat je een publiek gezicht hebt. Hier in de Verenigde Staten heb je misschien gezien dat sommige SPAC’s afkomstig waren van spraakmakende figuren uit de media- en sportwereld.’’
‘’Natuurlijk moet je ook het nodige werk doen’’, vervolgt hij verder. ‘’In die zin dus niet alleen maar wachten op de banken die komen met een pitchbook. Dat is niet het recept voor succes. Wij vinden dat het ook belangrijk is met beide benen op de grond te staan en engagement te hebben met de ondernemers.’’
Toekomst van de SPAC
‘’Wij hebben besloten om financiële diensten als geheel te kiezen", vertelt Mathieu Chabran wanneer we hem vragen welke potentiële bedrijven hij als overnamekandidaat ziet. “Wij hebben daarvoor gekozen, omdat de financiële dienstverlening in Europa enorme herstructureringen doormaakt. Kijk bijvoorbeeld naar de banken en vermogensbeheerders. Zelfs het traditionele verdienmodel van de vermogensbeheerders wordt aangevallen.’’
Hoewel de publieke opinie de SPAC ziet als een opportunistisch vehikel, ziet hij de toekomst van de SPAC als gunstig. ‘’Men realiseert zich nu dat de SPAC een zeer complementair instrument is om op lange termijn publieke en liquide financiering te verstrekken aan ondernemers van zowel groeiende als middelgrote bedrijven.’’
Chabran maakt de vergelijking met de reguliere beursgang om zijn visie op de SPAC te verduidelijken. ‘’Wat is het voordeel van de SPAC in dat geval? Als je de eigenaar bent van een bedrijf en je wilt een beursgang doen, zullen de banken in februari komen. De beursgang zal op zijn vroegst in oktober plaatsvinden. Je hebt dan twee soorten risico’s. Ten eerste is er marktrisico: hoe zit de markt eruit in oktober? Ten tweede bestaat er risico met betrekking tot de prijs: hoeveel is uw bedrijf waard als het naar de beurs gaat? De SPAC neemt deze twee risico’s weg. Dat lijkt mij al zeer overtuigend.’’