Vakantiestress leidt tot M&A-piek in juli

Laatst gewijzigd: 20 juli 2023 13:06
Terwijl Nederland al een maand op de camping zit draaien dealmakers een recordmaand. Vakantiestress in M&A-land.

Het is een jaarlijks terugkerend fenomeen. De maanden waarin de meeste overnames worden aangekondigd zijn december en juli. In de zomer is het contrast het grootst, zo blijkt uit een analyse van MenA.nl over de afgelopen 6 jaar. Juli is de drukste maand van het jaar, goed voor 11,6% van het totaal aantal deals dat jaar. Augustus is de minst drukke maand, met 5,8% van de deals van het jaar. Ook 2018 lijkt de zomertrend van afgelopen jaren te volgen. 

 

 

Wat verklaart deze piek? Gaan de dealmakers massaal op vakantie in augustus? Eric Wijs van Lincoln International herkent de dynamiek. “We proberen we bij het plannen van een verkoopproces rekening te houden met de zomer- en kerstvakantie, maar met regelmaat lopen deals uit en ben je dus toch nog tot diep in juli of zelfs augustus bezig. Dat zijn wij nu ook.” Een vakantie of een jaareinde wordt wel vaak door dealmakers als een natuurlijke deadline gezien. “Alle partijen en adviseurs willen graag de deal voor de vakantie of het jaareinde afsluiten, vandaar de piek in juli en december en het dal in augustus en januari.”  Wijs merkt wel op dat het voor M&A-er nooit 100 procent vakantie is. “De enige regel die ik ken is dat M&A adviseurs altijd klaar staan voor de cliënt, 's avonds, in het weekend en ook in de vakantieperiodes.” 

Leontine Koens-Betz van Accuracy ziet de zomervakantie ook als natuurlijke deadline in de M&A-markt en dat wordt door ceo’s en cfo’s op prijs gesteld. “Er was inderdaad heel veel behoefte om deals “voor de vakantie” te sluiten. In Nederland is dat uiterlijk eind juli.” Koens-Betz twijfelt of dealmakers in augustus massaal op vakantie gaan. “Het is niet zo zeer dat adviseurs of investeerders alleen op vakantie gaan in augustus.” 

Foto boven: Nog geen vakantie voor de dealmakers bij de doorstart van kampeerwinkel Vrijbuiter. 

Gerelateerde artikelen