Trans-Atlantische M&A in de voedingssector beleeft sterk jaar

ING verwacht meer fusies en overnames in de voedingssector richting eind 2025.

De waarde van trans-Atlantische fusies en overnames in de voedingssector bedraagt dit jaar tot nu toe ongeveer 25 miljard dollar, en er staat nog meer op de agenda. Dat meldt ING Research. De toenemende M&A-activiteit van Amerikaanse foodbedrijven heeft volgens ING alles te maken met handelstarieven en een zwakke dollar: lokaal produceren in de VS is aantrekkelijker dan exporteren.

Zo nam Ferrero begin dit jaar de ontbijtgranenreus WK Kellogg over voor 3,1 miljard dollar. Later dit jaar zakte het sentiment in, maar volgens ING is dat marktsentiment inmiddels sterk verbeterd. De bankonderzoekers voorspellen dan ook meer deals in de laatste maanden van dit jaar.

De VS is een belangrijke groeimarkt voor Europese voedingsbedrijven vanwege de omvang van de markt en de koopkracht van huishoudens. De Amerikaanse economie blijft robuust in vergelijking met de eurozone. Verwacht wordt dat er in 2025 en 2026 meerdere renteverlagingen komen, wat doorgaans M&A-activiteit stimuleert. Europese bedrijven kunnen bovendien profiteren van een zwakke dollar, een lage vennootschapsbelasting en meer ondersteunende mededingingsregels, vooral bij grotere transacties.

Door de hoge mate van consolidatie in de Amerikaanse voedingsmarkt kunnen slechts enkele Europese bedrijven grote ondernemingen overnemen. De meeste Europese voedingsbedrijven die de Amerikaanse markt betreden, zoeken daarom kleinere bestaande bedrijven of zetten een eigen productielocatie op. Het overnemen van bestaande faciliteiten helpt bovendien uitdagingen te vermijden, zoals het aantrekken van arbeidskrachten in een krappe Amerikaanse arbeidsmarkt, mede door strengere immigratieregels.

ING stelt dat voor producten die onder de USMCA zijn vrijgesteld van tarieven, Mexico een goed alternatief kan zijn. Mexico biedt een grote en groeiende markt, terwijl de productiekosten er ongeveer de helft lager liggen dan in de VS of Canada. Dit trekt exportgerichte bedrijven aan zoals Nestlé, Heineken en AB InBev.

Terwijl Europese bedrijven hun opties in de VS afwegen, zetten Amerikaanse bedrijven duidelijk in op de Europese markt. Deals zoals Simplot–Clarebout en Keurig Dr Pepper en JDE Peet’s tonen aan dat Amerikaanse bedrijven grote Europese voedingsconcerns kunnen overnemen. Ook private-equityfirma’s hebben een sterke staat van dienst in Europese M&A, onder meer in soft commodities, plantaardige spreads, dranken en snacks.

Related articles