‘Ik wil dat we doorstoten naar de Top-3 van de banken’

Het bouwen van betrouwbare bankensoftware is secuur werk. Ohpen koos daarom voor een duurzame groeistrategie in combinatie met NPM.

Je kunt niet met vier man de binnenkant van een telefooncel schilderen.” Matthijs Aler (43), de CEO en co-founder van Ohpen die begin dit jaar mede-oprichter Chris Zadeh opvolgde, is duidelijk. “Dat klinkt een beetje flauw, maar er zit wel een kern van waarheid in. Je kunt vaak niet heel erg veel mensen tegelijkertijd inzetten op technologische ontwikkeling van kritische onderdelen van het platform, want dat brengt een andere dynamiek en risico’s mee.” Dat doen ze bij Ophen dus niet. “Wij hebben namelijk een langetermijnvisie. Snelheid is eigenlijk ondergeschikt aan het behalen van het uiteindelijke doel. Wij willen zo snel mogelijk tien miljoen rekeningen administreren in het platform, maar of dat nou drie jaar of vijf jaar duurt, is minder belangrijk. Wij denken dat we met de door ons gekozen strategie de kans op het behalen van het doel maximaliseren.”

Het werk dat ze bij Ohpen doen, is secuur en kost tijd: snel gigantische bergen kapitaal aantrekken en die er in rap tempo doorheen jagen om maar zo snel mogelijk te groeien, heeft dan ook geen zin. Een bedrijf dat zich in de markt zet met de claim nooit downtime of storing te hebben, kan zich geen slordigheid in het development permitteren. De Nederlandse groeibriljant is met deze strategie precies het tegenovergestelde van veel (Amerikaanse) concurrenten, die het liefst zo snel mogelijk zo veel mogelijk kapitaal aantrekken, om maar zo groot mogelijk te worden.Toch houdt Aler een slag om de arm: “Als we denken dat een overname of iets dergelijks ons dichter bij het doel zou brengen, dan zouden we dat natuurlijk overwegen.’’

Turbostrategie

Het is niet alsof het niet had gekund, zo’n Amerikaanse turbostrategie. De Angelsaksische investeerders stonden in de rij om bij Ohpen in te stappen. “Ik denk ook dat het succes van ons bedrijf en het succes van de Nederlandse fintechsector met elkaar te maken hebben. Dat succes heeft bijgedragen aan het feit dat uit de hele wereld partijen interesse voor Ohpen hebben getoond, ook al voordat we deze transactie initieerden. Vooral na de beursgang van Adyen. Via de receptioniste tot aan onze assistente en in de algemene e-mailbox: er kwamen honderden berichten binnen. Zowel van de grootste investeerders ter wereld als van kleine obscure firma’s.”

De uit zijn voegen barstende venture-capital- en privateequity-sector is niet altijd even gezond, meent Aler: “Er is ontzettend veel kapitaal beschikbaar op de techmarkt. Er was een tijdje geleden zelfs een app waarin je een vriend kunt toevoegen en vervolgens een pushbericht 'Yo' kon sturen. En toch haalt zo’n app miljoenen op en is hij 10 miljoen waard. Het is een sign of the times dat zo veel mensen willen investeren in absolute onzin. In sommige gevallen worden er door de beschikbaarheid van geld hele mooie dingen gerealiseerd en in sommige gevallen leidt het tot iets belachelijks.”

Dat Ohpen uiteindelijk voor een Nederlandse partij heeft gekozen, is niet toevallig. “Voor een deel heeft dat te maken met cultuur en met taal. Het is handig als je elkaar begrijpt.” Ook is er een verschil in benaderingswijze. “De eerste vraag die een Amerikaan stelt, is: 'Hoeveel omzet is er vorig jaar behaald en hoe denk je dat in de komende twee jaar te kunnen verdubbelen?' Als je het gesprek met een Nederlander aangaat, gaat het over veel dieper liggende dingen. Zij willen echt begrijpen welk probleem Ohpen oplost met zijn diensten, en hoe de dienst van Ohpen ertoe kan leiden dat Nederlandse banken een voorsprong gaan opbouwen ten opzichte van (buitenlandse) concurrenten.”

Tattoos

De bedachtzame Aler komt heel anders over dan de veelvuldig in de media geportretteerde mede-oprichter en voormalige CEO Chris Zadeh, die zich het liefst in de boksring laat portretteren, met de ondergetattoëerde armen ontbloot. Aler is bepaald niet het type ‘tribal tattoo’: zijn hoornen bril, het netjes gestreken witte shirt, het donkere pak met zwarte Oxfords passen meer bij de bankiers met wie Ohpen zaken doet – net als zijn keurige Haagse dictie.

Het uiterlijke verschil blijkt slechts oppervlakkig: het team van Ohpen is ontzettend hecht. “Het hele team dat hier vanaf het begin was, is er nog steeds.” Uniek. “In heel veel bedrijven zie je dat op een gegeven moment in zo'n ploeg één of twee mensen opstappen. Dat wij vandaag de dag na tien jaar nog steeds diezelfde ploeg hebben, is een goed teken.”

Een dergelijke verbondenheid roept natuurlijk de vraag op of er geen strubbelingen komen op het moment dat het bedrijf van eigenaar verandert. “Dat zou heel goed mogelijk zijn geweest, maar dat is niet gebeurd. We hebben eigenlijk vanaf dag één gezegd dat Chris de belangen van de founders vertegenwoordigt. Het was zijn taak om alle vijf de founders op hetzelfde moment op een goede manier te informeren over wat er gebeurt. In een proces dat makkelijk vier à vijf maanden duurt van start tot finish, is het natuurlijk mogelijk dat er frictie ontstaat. Maar in dit geval hebben we ons op dag één eigenlijk allemaal uitgesproken vóór deze transactie. Wij zijn onverminderd gecommitteerd voor de lange termijn.”

De hechte foundersgroep had ook een verrassende rol: in plaats van externe adviseurs deed het management, onder leiding van chief of staff Lydia van der Voort, veel due diligence zelf. Ook deden ze een eigen due diligence op de koper. “Dan ga je lijstjes maken: wat zijn de laatste tien transacties? Hoe verliep de exit? In een latere fase zijn we zelfs met andere ondernemers van andere deelnemingen van NPM gaan praten.”

Toekomst

Concrete doelen heeft Aler ook, na het instappen van NPM. Ohpen doet al goede zaken met middelgrote banken, maar de scale-up wil naar de top, dat wil zeggen: ING, ABN AMRO of Rabo. “Ik wil ook dat we doorstoten naar de top-3 in de komende twee à drie jaar. Op de korte termijn willen wij ervoor zorgen dat wij de spaarrekeningen van één van die drie gaan administreren. We hebben al banken in onze boeken met meer dan een miljoen klanten in Nederland, maar de drie grote hebben elk meer dan vijf miljoen klanten. Wij willen laten zien wat wij al lang weten: dat het platform te gebruiken is voor banken met 250.000 rekeningen, maar dat vijf miljoen rekeningen ook makkelijk kan met de schaalbaarheid van het platform.”

Marieke van der Holst (33) van CorporateWise trad op als juridisch adviseur van Amerborgh en Ohpen. “Zelden ben ik zo positief verrast in een verkoopproces. Vanaf het begin had ik te maken met een volleerd Ohpen-team, ondersteund door Michel Vrolijk van Amerborgh. Binnen drie dagen was alle dataroom-informatie al verzameld: up-to-date én compleet! Ook tijdens de onderhandelingen over de transactiedocumentatie kwamen de snelheid en bekwaamheid van de Ohpen, Amerborgh en NPM teams goed van pas. Ik kan me voorstellen dat een goede en accurate organisatie binnen deze business een must is; Ohpen ademt die geordendheid."

Gerelateerde artikelen