Idealistische investeerders stappen in Johnny Cashew

De activistische start-up wil snel uitbreiden naar Groot-Brittannië.

Het Nederlandse Johnny Cashew heeft 2,2 miljoen euro opgehaald bij twee Nederlandse fondsen en een Britse partij. Daarmee wil Johnny Cashew gaan opschalen en uitbreiden naar het buitenland.

De investering komt van Nederlandse investeerders Goeie Grutten, die zich focust op duurzame voedsel- en energiesystemen, en People Planet Profit, met impactinvestor Peter Arensman en Greenchoice-oprichter Rob van Rees. De Britse investeerde wil Johnny Cashew ook in de schappen van Britse supermarkten brengen.

Johnny Cashew, opgericht in 2020 door Hayo de Feijter en Roel van de Weijer, heeft de pijlen gericht op de onnodige omreis van cashewnoten. Hoewel de helft van de wereldwijde cashews op het Afrikaanse continent groeien, reist meer dan negentig procent eerst naar Azië om daar gepeld te worden. Dit resulteert in een onnodige omreis van 12.000 tot 25.000 kilometers voordat ze in de winkel liggen.

“We zochten partners die niet alleen het kapitaal hebben, maar ook onze visie delen als het gaat om duurzaamheid en impact maken.”, zegt Freek Wessels van Johnny Cashew. “Met de twee impactfondsen en de Britse investeerder hebben we nu drie partijen aan boord die helemaal aansluiten bij ons dna. De cashewmarkt in Nederland is niet zo groot dus als je volume en impact wil maken, moet je snel de grenzen over. Een deel van het kapitaal gaat daarom naar de uitbreiding in het Verenigd Koninkrijk.”

Gerelateerde artikelen