Column: Werp die TSAs van je af…
Door Andre Holwerda
In eerdere bijdragen van TCS hebben we het wel eens gehad over het feit dat digitale transformatie een drijfveer is voor M&A. Veel voorbeelden zijn er in de markt waar daar sprake van is. Zelf vind ik een mooi voorbeeld van echte oude industrie die naar ‘digital’ gaat, de overname van TomTom´s Digital Fleet Solutions Business door Bridgestone (toch wel erg bekend als autobandenfabrikant) een paar jaar terug.
Punt is dat het omgekeerde misschien nog wel vaker geldt: vaak katapulteert een overname een stap naar voren qua digitale transformatie en dat is eigenlijk niet zo gek. Op het moment van integratie worden allerlei keuzes gemaakt over nieuwe IT-infrastructuur en welke processen het moet ondersteunen. Natuurlijk wordt nog steeds veel ‘as is’ van de ene omgeving naar de andere overgebracht. Dit om snel een overname operationeel af te ronden en natuurlijk uit de bekende/beruchte transitional service agreements (TSAs) te komen. Deze contracten hebben meestal looptijden van één tot twee jaar. Ik heb vaak zelf ook deze werkwijze als advies meegegeven en doe dat in sommige situaties (waar tijdslijnen bijvoorbeeld erg kort zijn) nog steeds.
Het grote verschil met voorgaande decennia is de overgang van alle grote ‘corporates’ naar de ‘cloud’. Waar je vroeger veel tijd kwijt was met het aanleggen van nieuwe IT-netwerken, communicatieliijnen, etc., kun je nu bij je provider in korte tijd een nieuwe omgeving opbouwen. Dat scheelt zoveel tijd dat je de lat hoger kunt gaan leggen.
Een concreet voorbeeld hiervan, is dat we recentelijk de vraag kregen van een grote Nederlandse klant om een te verkopen onderdeel direct op een ‘carve-out’ platform te zetten, zodat het eigenlijk al gesepareerd klaar staat in de cloud om over te nemen. Dit heeft grote voordelen: voor de verkoper is de last van de TSA weg, zeker als je zelf bijvoorbeeld weg wilt van je oude SAP-platform en naar S4 wilt gaan en de twee jaar TSA verplichting je tegenhoudt. Voor de koper valt de druk van de TSA-exit weg en kun je direct bij aankoop de case gaan maken over hoe te integreren. Of sterker nog: hoe we samen naar een volledig nieuwe omgeving gaan. Hierdoor kun je direct je digitale strategie ter implementatie op tafel leggen.
De voordelen van een dergelijke carve-out en carve-in zijn enorm. Tot voor kort kon je door een overname soms jaren naar binnengekeerd staan te werken (integratie vreet tijd en geld), terwijl de concurrentie zonder ‘legacy’ gewoon vol gas vooruit kon gaan. Door op bovengenoemde manier te werken is het juist andersom: je kunt direct die ‘frog-leap’ naar die nieuwe omgeving maken en je voorsprong pakken in een nieuw passend maatpak voor je organisatie en goed gekleed je business gaan realiseren. Klinkt goed toch?
Andre Holwerda is Director M&A Integration/Separation bij Tata Consultancy Services