Hugo Peek ABN AMRO: Midmarket gaat grens over voor overnames
Steeds meer Nederlandse bedrijven in het middensegment gaan de grens over op zoek naar groeimogelijkheden. ABN AMRO volgt de klant en bedient deze ook in het buitenland. “Ons doel is echter niet om in zoveel mogelijk landen een vlag te planten”, zegt head of CFCM Hugo Peek van ABN AMRO.
Cross border deals is niet meer het exclusieve domein van Shell, Unilever en AkzoNobel. Steeds meer Nederlandse bedrijven in het middensegment gaan de grens over op zoek naar groeikansen. ABN AMRO kent veel van deze bedrijven en bouwt geleidelijk aan een structuur om deze klanten ook over de grens goed te bedienen. “Wij richten ons heel bewust op de ambities van klanten actief in het middensegment van de markt. We helpen daar bedrijven met het realiseren van internationale groei. In onze belangrijkste landen zoals Duitsland, België en Frankrijk hebben we teams opgericht die bedrijven lokaal kunnen helpen. Zo heeft onze Parijse joint venture partner Case, met een team van voormalig RBS en ABN AMRO medewerkers, het Franse VICI geadviseerd bij de overname de ICT tak van Imtech.”
De bank biedt haar diensten heel gericht aan en heeft een sterke sectorfocus ontwikkeld. Wereldwijd wil het de beste en meest deskundige bank zijn op het gebied van energie, commodity’s en logistiek. In nabije landen als Duitsland, België en Frankrijk richt het zich op meer sectoren. De bank is heel voorzichtig met het uitbreiden van het internationale aanwezigheid. Een nieuw kantoor wordt alleen overwogen als de bank relevant kan zijn in het desbetreffende land.
Geen suitcase banking
“We kijken heel zorgvuldig of we kritische massa kunnen krijgen. Ons doel is niet om in zoveel mogelijk landen een vlag te planten, want dan krijg je een duur netwerk waar je weinig aan hebt. We vestigen ons alleen in landen waar we iets kunnen betekenen. In Frankrijk en Duitsland bijvoorbeeld zijn we actief in private banking. Onze bankiers hebben daar een groot netwerk waarmee we onze M&A activiteiten kunnen ondersteunen. We gaan niet zomaar nieuwe kantoren openen waar we niet actief zijn. ‘Suitcase banking’ past niet bij ABN AMRO, want dat biedt geen basis voor samenwerking. Wij geloven dat voor een duurzame relatie met klanten een bepaalde nabijheid vereist is.”
Dat betekend niet dat ABN AMRO zich beperkt tot Europa. Peek ziet nog genoeg landen waar ABN AMRO zou kunnen uitbreiden. Die uitbreidingen zijn dan met name gericht op het versterken van de positie in de drie kernmarkten. “Recent hebben we in Brazilië een kleine bank gekocht. Deze overname is uitgebreid overwogen en sluit goed aan op onze strategie om de grootste speler te worden in energie, commodities en transportation. Ik zie op termijn kansen voor verdere groei in Brazilië.”
De internationale focus zet zich ook door in het personeelsbeleid. “We lopen hier zo’n tien nationaliteiten over de vloer van ons Amsterdamse kantoor. Onder andere uit Australië, Argentinië, Duitsland, België en Turkije. Daarnaast wisselen we ook regelmatig mensen uit van onze kantoren in Duitsland, Frankrijk en België. Ik verwacht dat onze internationale activiteiten zullen toenemen. Ik ben zelf al vaak over de grens maar zie ook steeds meer collega’s klanten zowel in Nederland als daarbuiten bedienen.
Jacht op talent voor overnames
Met de aantrekkende markt neemt de jacht op talent ook in hevigheid toe. De focus op bepaalde sectoren biedt daarin voordelen. “Het is een groot voordeel als je in een bepaalde sector gezien wordt als expert. Recent is onder andere Jan-Maarten Mulder aangetrokken als hoofd van ons commodities-team. Hij werkte voorheen bij grondstoffenhandelaar Trafigura. We hebben ons coverage team voor TMT versterkt met Imke van den Heuvel. Zij werkte bij J.P.Morgan. Je moet wel scherp blijven want in deze competitieve markt raak je ook mensen kwijt. Je merkt dat de jacht op talent nu heviger is dan tijdens de crisisjaren.”
Het succes van de internationale deals van ABN AMRO hangt samen met dat van de Euronext Amsterdam. Recent bracht ABN AMRO met andere banken Pershing Square Holding naar de beurs. Ook is Chris van Schuppen, hoofd van Equity Capital Markets bij ABN AMRO, genomineerd voor de M&A Award Beste ECM Banker. De betrokkenheid bij meerdere beursgangen biedt kansen op meer grensoverschrijdende deals voor ABN AMRO. “Wij zijn als leidende ECM bank ook een portaal voor buitenlandse investeerders in Nederland. We concurreren hierin met geduchte buitenlandse partijen, maar met onze Nederlandse wortels kunnen we beter adviseren op de Nederlandse aspecten van een deal.” De beursgang is vaak een opmaat naar meer werk voor de bank. Het nieuwe beursfonds haalt niet voor niets geld op aan de beurs. Vaak gaat een beursfonds op overnamepad. De begeleidende bank heeft dan vaak een streepje voor.
In de league tables neemt ABN AMRO steevast topposities in. Dit in schril contrast met de periode na de de overname van ABN AMRO door RBS, Fortis en Santander in 2007. De M&A bankier is vastbesloten deze stijgende lijn door te zetten. “Wij zijn nu weer terug aan de top en willen daar blijven opereren. Onze concurrentie zit niet stil, dus wij moeten ons best blijven doen om de kwaliteit hoog te houden. Ondanks het verbeterde klimaat op de M&A markt gaan er nog steeds veel transacties niet door. Het is daarom zaak om genoeg deals in de pijplijn te hebben. Daarnaast moet je als M&A adviseur je best doen om het transactierisico voor de klant zo klein mogelijk te houden.”
Peek ziet dat nog veel deals afketsen op de prijsverwachting. “Vragers hebben vaak een hogere prijs in het gedachten dan de kopers. Hierdoor gaat een transactie soms niet door. Als bank kunnen wij voor bedrijven de onderhandelingen ingaan de verwachtingen managen. Wij zien veel deals en kunnen daardoor een realistisch beeld schetsen van welke prijs een verkoper kan verwachten.” Om de juiste verwachtingen te scheppen is het belangrijk dat een klant de bank vertrouwd. Niemand hoort graag dat zijn bedrijf minder waard is. “Alleen met lange termijn relaties voor krijg je een gevoel van ‘samen uit en samen thuis’.”