De kwaliteiten en strategieën van topinvesteerders
David Rubenstein, medeoprichter en medevoorzitter van The Carlyle Group, één van de grootste private equity fondsen ter wereld, interviewde voor zijn boek ‘How To Invest: Masters on the Craft’ tientallen zeer succesvolle investeerders, waaronder Ray Dalio, Bill Miller, Dawn Fitzpatrick, Sam Zell, Mary Callahan en Larry Fink. Hij bespreekt met hen alle verschillende asset classes, hun unieke strategieën, hun kwaliteiten, hun beste en slechtste investeringskeuzes én hun visie op de huidige markten.
Het wordt in ieder interview duidelijk dat de topinvesteerders veel gemeenschappelijke eigenschappen hebben; ze verslinden boeken en rapporten om nieuwe inzichten op te doen, zijn bijzonder gepassioneerd en leggen sterk de nadruk op hun klanten, cultuur, recruitment en leiderschap. De uitstekende resultaten van hun fondsen volgen daarop.
Het succes van een investeerder is te meten aan de return die iemand maakt op het bezitten van een aandeel, bedrijf of obligatie. Een succesvolle investeerder, stelt Rubenstein, ‘voorspelt de toekomst’ en legt vervolgens geld in gebaseerd op deze voorspelling. Welke eigenschappen delen de mensen die deze kunst het beste beheersen? En welke strategieën zetten zij in?
Het profiel van een meesterinvesteerder
De investeerder Britt Harris (Chief Investment Officer UTIMCO) onderzocht succesvolle investeerders en beschrijft hen als fanatieke lezers, karaktervolle mensen, brede en wijze denkers die zich concentreren op meesterschap. Ze zijn ook volop betrokken: als ze ergens voor gaan, gaan ze er echt helemaal voor. Tot slot, investeerders zijn zeer nieuwsgierig, snelle leerlingen, een tikkeltje excentriek en een beetje rebels.
‘Hoe meet je het succes van een investeerder?', vraagt Rubenstein aan Harris. “Rate of return moet er een onderdeel van zijn", antwoordt de voormalige hedgefonds manager van Bridgewater Associates. “Ik ben er om geld te verdienen voor mijn klanten, het beter te doen dan concurrenten én beter te presteren dan de markt. Dat kan ik doen door een betere cultuur te creëren, betere samenwerking tot stand te brengen tussen mijn mensen en betere decision makers te creëren.”
Het vak is ook keihard werken. Work-life balance vindt Harris onzin. “Er is geen balans. Je bent constant aan het jongleren met dingen en moet leren de beste beslissingen te nemen. Welke bal laat je op welk moment vallen?”
De zoektocht naar waarde
In welke asset class een investeerder ook actief is, de zoektocht naar waarde staat altijd centraal. Daarbij zijn zij altijd op zoek naar bedrijven of financiële producten die ondergewaardeerd zijn en die door anderen over het hoofd worden gezien. Tegen de tijd dat de markt het ook ziet, zitten zij er al in en verdienen ze veel geld.
Het begrijpen van wat waarde drijft in een bedrijf en daarmee werken is een cruciale succesfactor van private equity, stelt Sandra Horbach (Co-Head US Buyout & Growth bij The Carlyle Group). “Bij 40 tot 50 procent van de buy-outs vervangen we de CEO en het managementteam", zegt ze. “Dat is onderdeel van het waardecreatieproces. De vier succesfactoren in private equity zijn je team, je sectorexpertise, je trackrecord en je vermogen om waarde te creëren.”
Je moet ook emotioneel stevig in elkaar zitten. “Als je maar lang genoeg in private equity zit, verlies je vroeg of laat een keer het geld van je investeerders", aldus Horbach. “Dat is een verschrikkelijke ervaring. Maar we zitten nu eenmaal in het vak van risico's nemen namens klanten en falen hoort daar ook bij.”
Het fijn slijpen van het besluitvormingsproces
Succesvolle investeerders zijn in staat hoofdzaken van bijzaken te onderscheiden. Ze laten zich niet makkelijk afleiden door minder belangrijke zaken. Wat is cruciaal om goed te krijgen? Zoals Horbach al aangaf: het juiste managementteam en de juiste CEO maken een groot verschil. Ook de onderliggende ‘value drivers’ bepalen het succes van een deal.
Vastgoedinvesteerder Jon Gray (Blackstone) wist door zich hierop te richten één van de meest winstgevende deals allertijden te sluiten: de private equity en vastgoed deal van het Hilton die Blackstone 14 miljard dollar winst opleverde. “We kochten Hilton op een verschrikkelijk moment, de crisis van 2008. We kochten het omdat de onderliggende waarde van het bedrijf nog groot was. Hilton is een fantastisch merk en het management was geweldig. Dus na een grote terugval in toerisme en reizen, werd het bedrijf opnieuw een succes en konden we het met een enorme winst verkopen.”
Een onderwerp dat in veel van de gesprekken terugkomt is behavioural finance. Hoe nemen mensen economische beslissingen en wat gaat hierbij vaak verkeerd? De boeken van Daniel Kahneman, ‘Thinking Fast and Slow’ en ‘Noise', zijn dan ook must-reads volgens de investeerders. “Pas op voor bevestigingsbias", waarschuwt John W. Rogers Jr. (oprichter Ariel Investments). “Het is gemakkelijk om mensen te vinden die het eens zijn met je stelling voor een bedrijf. Zorg ervoor dat je alle kanten hoort. Dit is moeilijk om te doen, dus daag jezelf uit om dit altijd wel te doen wanneer je een investering overweegt.”
Dit is ook de visie van hedgefonds-baas Seth Klarman: “Het is belangrijk dat investeerders dezelfde beslissing nemen op dinsdag of vrijdag, zomer of winter en bij stijgende of dalende koersen en zich niet laten beïnvloeden door ruis op de lijn.”
Het toenemende belang van ESG
Alle geïnterviewden in het boek van Rubenstein bevestigen dat ESG een steeds belangrijker onderdeel wordt van het vakgebied. “Je wilt investeren in bedrijven die de wind van de samenleving in de rug hebben", zegt Bill Ackman (CEO van Pershing Square Capital Management). “Bedrijven die de samenleving goed doen en geen schade toebrengen. Omdat dat goede investeringen zijn.”
Een van de topinvesteerders die denkt dat ESG een echte game changer is, is Larry Fink, CEO van het grootste hedgefonds ter wereld: Blackrock. “In 2019 zag ik een grote verschuiving. Alle gesprekken gingen over duurzaamheid en governance. Ik zit al 40 jaar in de financiële wereld en het is me duidelijk dat dit zo groot zal worden als door hypotheek gedekte effecten sinds de jaren 80'. Het overstijgt alle andere trends en het is goed voor business."
Aanleiding voor Fink om zijn firma volledig aan te passen aan deze aardsverschuiving. “ESG behandelen we als ieder ander risicomanagementonderwerp: hoe worden portefeuilles beheerd? Wat is het klimaatrisico op een portfoliobedrijf? Inzicht in het transitierisico is cruciaal. We moeten allemaal leven onder de fiduciaire standaard in de VS wat betekent dat we al onze investeringen moeten documenteren en rechtvaardigen. Daarom hebben we zwaar geïnvesteerd in analyses om klimaatrisico's en transitierisico's te begrijpen. We doen het omdat we erin geloven en omdat steeds meer klanten het willen. De groei van ESG versnelt in rap tempo momenteel.”
Hoe hij met dit onderwerp omgaat toont zijn beleggingsfilosofie aan. De veranderende wereld stelt de investeerder voortdurend voor nieuwe uitdagingen en hij of zij zal zich snel moeten kunnen aanpassen. De grootste fout die investeerders maken is denken dat de economische omstandigheden niet zullen veranderen. “Je moet altijd klaarstaan voor de volgende grote omslag en als investeerder ben je nooit uitgeleerd”, aldus Larry Fink.