HelloFresh koopt Amerikaanse maaltijdbezorger Factor75
HelloFresh betaalt in eerste instantie 177 miljoen dollar. Daar kan nog 100 miljoen dollar bovenop komen als Factor75 aan bepaalde doelstellingen voldoet. Factor75 rekent voor dit jaar om een omzet van ongeveer 100 miljoen dollar.
De markt voor maaltijdbezorging in de Verenigde Staten is momenteel volop in beweging, aangejaagd door de grote vraag vanwege de coronacrisis. Zo sloot het Brits-Nederlandse Just Eat Takeaway eerder dit jaar een deal van 7,3 miljard dollar om het Amerikaanse Grubhub over te nemen, terwijl taxibedrijf Uber Technologies maaltijdbezorger Postmates in handen krijgt voor 2,7 miljard dollar. Het Zwitserse Nestlé koopt de bezorger van vers gemaakte maaltijden Freshly, waarbij in eerste instantie 950 miljoen dollar wordt betaald.
Ahold Delhaize breidt ook zijn online aanwezigheid in de VS uit. Zo neemt het bedrijf samen met investeerder Centerbridge Partners de internetsupermarkt FreshDirect uit New York over, zonder financiële details te vermelden. Ahold Delhaize krijgt het meerderheidsaandeel. FreshDirect bestaat al meer dan twintig jaar en richt zich voornamelijk op vers voedsel. De onderneming heeft directe relaties met lokale boeren en kan boodschappen nog op de dag van bestelling bezorgen.
Het in 2011 opgerichte HelloFresh is ook in Nederland actief, maar kan desgevraagd geen specifieke cijfers verstrekken over het aantal klanten in ons land. Wereldwijd ging het in het derde kwartaal om 5 miljoen actieve gebruikers. HelloFresh bezorgde in de afgelopen periode meer dan 162 miljoen maaltijden.